مقالات
تجهیزات پسیو دیتاسنتر

تجهیزات پسیو دیتاسنتر چیست؟

تجهیزات پسیو دیتاسنتر

به‌طورکلی و بر حسب روتینی که در اجرای دیتاسنتر وجود دارد. ما دو نوع تجهیزات سخت‌افزاری خواهیم داشت که یکی از آن‌ها تجهیزات اکتیو و مابقی تجهیزات پسیو است. بسته به این که دیتاسنتر شما در چه ابعادی اجرا می‌شود نیاز به هر دوی آن‌ها در تعداد مشخص خواهید داشت. البته که تجهیزات پسیو و اکتیو یک تفاوت مهم باهم دارند که در ادامه در مورد آن توضیح می‌دهیم.

تجهیزات پسیو دیتاسنتر جز مهمی از یک مرکز داده کوچک یا بزرگ به‌حساب می‌آیند؛ بنابراین لازم است که شما پیش از اجرای آن، شناخت کافی در مورد این قطعات داشته باشید. داده‌ها در شبکه بر بستر کابل‌های شبکه و فیبر نوری منتقل می‌شوند. یک سری دستگاه‌ها در این مسیر می‌توانند داده‌ها و سیگنال‌های الکترونیک تولید و بخش دیگری از آن‌ها صرفاً به شکل یک پل و درست مانند کابل تلفن، این سیگنال‌ها را انتقال می‌دهند.

تجهیزات پسیو دیتاسنتر چیست؟

تجهیزات پسیو هیچ سیگنالی تولید نمی‌کنند. در واقع صرفاً این دستگاه‌ها وظیفه مسیردهی و انتقال را دارند. به آن‌ها تجهیزات شبکه غیرفعال هم می‌گویند. چون نقشی در تغییرات کنترل داده‌ها ندارند و در شبکه نیز با همین نام شناخته می‌شوند.

اگر در این مورد اطلاعات کافی نداشته و یا قصد استفاده از تجهیزات شبکه را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً با انواع تجهیزات پسیو که در دیتاسنتر مورداستفاده قرار می‌گیرند به‌صورت کامل آشنا شوید. اگر نمی‌توانید آن‌ها را به‌خاطر بسپارید، در ادامه با یک دفترچه یادداشت، در مورد هرکدام از آن‌ها نکات کلیدی که عنوان می‌کنیم را بنویسید.

البته تجهیزات پسیو در تمامی دیتاسنترها به‌صورت یکسان مورداستفاده قرار نمی‌گیرند. برخی از آن‌ها در دیتاسنترهای بزرگ به شکل‌های خاص و برخی دیگر نیز در نمونه‌های کوچک در هرکدام از اتاق‌ها اجرا می شوند.

کابل شبکه

کابل شبکه دیتاسنتر

یکی از اولین، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین رسانه‌هایی که در دسته‌بندی تجهیزات پسیو شبکه قرار می‌گیرد کابل شبکه خواهد بود. کابل‌های شبکه دارای اتصالاتی هستند که به پورت‌ها متصل می‌شوند. سخت‌افزار کامپیوتری و دسکتاپ شما هم عموماً دارای یک پورت شبکه یا همان LAN خواهد بود. اطلاعات درون این کابل به جریان می‌افتد. البته که نمی‌توان به‌عنوان زیرساخت در دیتاسنترها از شبکه بی‌سیم استفاده کرد.
به‌هرحال ارسال داده به‌صورت بی‌سیم مشکلات، نواقص و کمبودهای خاص خود را دارد.

رک دیتاسنتر

رک مرکز داده

رک‌ها یکی از مهم‌ترین تجهیزات پسیو دیتاسنتر هستند که شاید انتظار نداشتید در این لیست قرار بگیرند. اما به‌هرحال محفظه‌ای هستند که متعلقات شبکه درون آن‌ها قرار می‌گیرد. شبیه به یک کمد هستند و می‌توان بر حسب اندازه و عمق و نوع فنی که در آن‌ها به کار می‌رود، این دستگاه را خریداری نمود. رک‌ها البته دارای پچ پنل و پریز برق هم هستند و می‌توانید روتر، سوییچ و مودم را در آن‌ها نصب و استفاده کنید.
البته رک‌ها در دو مدل نیز عرضه می‌شوند که یکی از آن‌ها رک دیواری و دیگری رک ایستاده است. رک‌های دیواری به‌صورت کمد نصب می‌شوند و رک‌های ایستاده ابعاد بزرگ‌تری دارند و می‌توان روی آن‌ها تجهیزات بیشتری نصب کرد. البته می‌توانید این رک‌ها را با صورت چرخ‌دار نیز تهیه کنید.

پچ کورد

پچ کورد

یکی دیگر از تجهیزات مهم پسیو دیتاسنتر، پچ کورد ها هستند که در واقع‌بین نیم تا بیست متر هستند و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان کابل شبکه نیز شناخت. از این کابل‌ها می‌توان برای اتصال به سوییچ‌ها استفاده کرد. شما می‌توانید از تنوع رنگی تجهیزات پچ کورد نیز برای سازماندهی استفاده کنید. برای ساخت این متریال‌ها از دو نوع ژاکت LSZH و PVC استفاده خواهد شد. یکی از آن‌ها هالوژن ندارد.
از طرفی پچ کورد ها را هم می‌توان به‌صورت آماده و هم تولید شخصی‌سازی‌شده خریداری کرد. یعنی می‌توانید کابل خام را تهیه کنید. روی این کابل‌ها از سوکت‌های RJ45 استفاده می‌شود.

کیستون

کیستون شبکه

کیستون‌ها در واقع پریزهایی هستند که در دیتاسنترها مورداستفاده قرار می‌گیرند. می‌توان به آن‌ها کابل شبکه متصل کرد. برای اتصال به روترها، سوییچ‌ها و همین‌طور کنترل داده‌ها و اتصال به شبکه داخلی راحت‌ترین راه هستند. در دسته‌بندی‌های Cat5 ,Cat5e ,Cat6 ,Cat6A ,Cat7, Cat7A ,Cat8 تقسیم می‌شوند. همین‌طور در دو نوع فلزی و پلاستیکی قابل خریداری خواهند بود که به طبع نوع پلاستیکی قیمت و مقاومت کم‌تری در مقابل ضربه دارد.
از طرفی کیستون باید کیفیت بالایی داشته باشد در غیر این صورت کانکشن خوبی ایجاد نمی کند و سبب بروز مشکلاتی در مسیر اتصالات می‌شود. اگرچه تجهیزات پسیو دیتاسنتر خود داده‌ای تولید نمی‌کنند و خود هیچ سیگنالی ایجاد نمی‌کنند اما به‌هرحال راهی برای انتقال این سیگنال‌ها هستند. درصورتی‌که این راه بسته شود مشکل به وجود خواهد آمد.

پچ پنل‌ها

پچ پنل

یکی دیگر از تجهیزات پسیو دیتاسنتر که در واقع داده‌ای تولید نمی‌کند و خود سیگنال ساز نیست، با نام پچ پنل شناخته می‌شود. این متریال در بین نقاط انتهایی کابل‌های شبکه و تجهیزات شبکه قرار می‌گیرد و به‌جای این که شما کابل‌ها را مستقیم به روترها و سوییچ‌ها وصل کنید می‌توانید از این سیستم استفاده کنید. درست مانند یک چند راهی برق عمل می‌کند. در واقع پنل‌ها می‌توانند بین 24 گورت تا 48 پورت و گاهی کم‌تر خریداری شده و در حین کابل‌کشی به‌صورت توکار نیز نصب شوند. حتی ممکن است بسیاری از این پورت‌ها در طول روز خالی باشد. اما به‌هرحال در شرایطی به کار می‌آیند.

نگه دارنده‌های کابل

نگهدارنده کابل های شبکه

یکی دیگر از قطعاتی که به‌هرحال در سیستم‌های دیتاسنتر استفاده می‌شود با نام نگه دارنده یا مدیریت‌کننده کابل شناخته می‌شود. درون رک‌های ایستاده و دیواری، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در واقع سبب ساماندهی کل مسیر عبور و ورود کابل‌ها می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ارکانی که باید در ساخت دیتاسنتر به آن توجه کنید ایجاد یک نظم کلی و محیطی است. درصورتی‌که کابل‌های شما به‌صورت پراکنده نصب شود به طبع در هنگام عیب‌یابی و یا اضافه‌کردن تجهیزات و اتصالات دچار مشکلات عدیده می‌شوید. در نتیجه استفاده درست از تجهیزات پسیو دیتاسنتر اهمیت زیادی دارد.

قابل پریز شبکه

قابل کابل شبکه

قاب پریز شبکه یکی از ابزارهای مهم است که استفاده می‌شود و در واقع دارای پورت‌های اتصال به سرور است. این سرور می‌تواند یک مودم، روتر و یا حتی سوییچ باشد. درهرحال نکته مهم این است که این قطعات باید به‌صورت نو و با بالاترین کیفت تهیه شوند. در غیر این صورت ازکارافتادن هرکدام از آن‌ها می‌تواند سبب بروز مشکلات عدیده و ایجاد اختلال در کارکرد شود.

ترانک

ترانک

در ادامه معرفی تجهیزات پسیو دیتاسنتر، لازم است که به ترانک اشاره کنیم. درصورتی‌که کابل‌های مورداستفاده در داخل داکت‌ها حجم بالایی داشته باشد باید از ترانک‌ها استفاده کنید. ترانک دقیقاً همان کار داکت را انجام می‌دهد اما ظاهر بهتری دارد و می‌توانید از آن برای کابل‌های شبکه، اتصالات برق و حتی خطوط تلفن و دوربین‌های مداربسته و… نیز استفاده کنید.

داکت

داکت کابل شبکه

داکت‌ها اگرچه خیلی روی پروتکل‌های ارتباطی تأثیرگذار نیستند. اما درهرحال باید مورداستفاده قرار بگیرند. از داکت‌ها برای عبور کابل‌ها روی دیوار و یا گوشه‌های بافت داخلی ساختمان استفاده می‌شود. می‌توان از میان آن کابل شبکه، سیم، کابل دوربین مداربسته، انواع اتصالات و… را عبور داد. این متریال‌ها از جنس پی‌وی‌سی و پلاستیک فشرده خواهند بود. عموماً سیم‌ها و کابل‌هایی که به‌صورت روکار عبور می‌شوند باید حتماً دارای داکت باشند. در این صورت امکان نفوذ عمد و غیرعمد و استفاده از آن‌ها وجود ندارد. چون باید این داکت که ممکن است یک روکش فلزی هم داشته باشد خراشیده شود.

فیس پلیت

فیس پلیت

فیس پلیت‌ها در واقع یک صفحه حاوی اتصالات است که شما می‌توانید کیستون‌ها و پورت‌های تلفن را روی آن نصب کنید. این فیس پلیت‌ها به‌صورت تک پورت و دو پورتی عرضه می‌شوند. تجهیزاتی که روی جعبه‌ها نصب می‌شوند را می‌توانید با استفاده از شماره‌های درج شده به هرکدام از پریزها متصل کنید. از طرفی تجهیزات شبکه در عمق‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند و ساماندهی آن‌ها به شکل درست اهمیت زیادی دارد.

کابل‌های کواکسیال

یکی از مسیرهای ارتباطی مهم که در ایستگاه‌های کاری شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرند با نام کواکسیال شناخته می‌شوند. البته در حال حاضر کم‌تر از آن‌ها بهره‌برداری خواهد شد. در واقع می‌توان گفت که زمانی کابل‌های کواکسیال بلند مسیر اتصال اصلی و کابل‌ها کوتاه در فاصله‌های کم‌تر از 2.5 متر به‌عنوان ایستگاه شناخته می‌شدند.

فیبر نوری

فیبر نوری

همه ما می‌دانیم که ارسال داده‌ها از طریق فیبرهای نوری در شبکه نسبت به کابل‌های تلفن سریع‌تر است. در نتیجه می‌توان در مسافت‌های بیش از صد متر از این کابل استفاده کرد که بهترین نرخ پهنای باند را نیز ارائه می‌دهد. این کابل‌ها البته با استفاده از جوش فیوژن به هم متصل خواهند شد.

آنتن‌های بی‌سیم

آنتن‌های بی‌سیم

شاید برای شما عجیب و دور از انتظار باشد، اما باید بدانید که تجهیزات پسیو دیتاسنتر یک عضو دیگر هم خواهند داشت که با نام آنتن وایرلس دیتاسنتر شناخته می‌شوند. در شرایطی که امکان استفاده از تجهیزات کابلی نباشد و یا این که قصد تقویت سیگنال باشد، می‌توان به سراغ آنتن بی‌سیم رفت.

نتیجه‌گیری: ناگفته‌ای در مورد تجهیزات پسیو دیتاسنتر

البته که در یک شبکه تجهیزات اکتیو اهمیت زیادی دارند. اما درصورتی‌که فکر می‌کنید می‌توانید در بحث خرید تجهیزات پسیو دیتاسنتر به سراغ متریال‌های ارزان‌قیمت و یا گاه کم‌کیفیت بروید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. در این صورت شما کیفیت ارسال داده‌ها را کم می‌کنید. اگر تجهیزات اکتیو را یک خودرو و تجهیزات شبکه پسیو را یک جاده در نظر بگیریم. ناهموار بودن جاده می‌تواند سبب بروز مشکلات بزرگ و مهمی در مسیر حرکتی و یا ازکارافتادن خودرو شود. در نتیجه در هنگام تهیه تجهیزات پسیو دیتاسنتر دقت عمل زیادی به خرج دهید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − هفده =