پارامترهای اساسی در نگهداری و نظارت مرکز داده

نگهداری و نظارت مرکز داده یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید بعد از اجرای یک دیتاسنتر به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. به‌هرحال اطلاعات چه در قالب یک سرور و چه در قالب یک کامپیوتر شخصی نیاز به نگه‌داری خواهد داشت. مراکز داده منابعی ارزشمند، مهم و حیاتی برای کسب‌وکارها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و استارتاپ‌ها هستند.

نظارت بر دیتاسنتر

یکی از مهم‌ترین وظایفی که برای مدیران مرکز داده تعریف شده است، پشتیبانی دیتاسنتر خواهد بود (البته نه صرفاً در ابعاد اجرایی، بلکه منظور دامنه مسئولیت یک سرویس‌دهنده و یک مدیر سیستم است که می‌تواند آن را برون‌سپاری کند. شرکت‌های زیادی در حوزه نگه‌داری و نظارت دیتاسنتر فعالیت می‌کنند.) که در هر مرحله و هر شرایط اجرای آن ضروری و اساسی خواهد بود. این محافظت و نگه‌داری می‌تواند از مشکلات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، نفوذ سارقین و… باشد. به‌صورت بازرسی‌های فیزیکی، نظارت و گزارش‌گیری مستمر و البته آزمون عملکرد و کنترل اپتایم نیز انجام می‌گردد.

مهم‌ترین متدهای نگه‌داری و نظارت مرکز داده

در 18 جولای 2015، بورس نیویورک (NYSE) تعطیل شد. این اتفاق در روز چهارشنبه رخ داد که نزدیک به چهار ساعت از ساعت 11:30 صبح تا 3:10 بعدازظهر به طول انجامید. تمام معاملات متوقف شد. در همان روز، وب‌سایت وال‌استریت ژورنال سقوط کرد و یونایتد ایرلاینز پروازهای خود را در سراسر جهان به دلیل مشکلات فنی برای نزدیک به دو ساعت متوقف کرد و بسیاری از آنها به یک حمله سایبری هماهنگ مشکوک بودند. علت آن قطع‌شدن سرورهای یک دیتاسنتر بزرگ بود.

این موضوع را بازگو کردیم تا متوجه شوید در دنیای پیشرفته، قطع‌شدن یک دیتاسنتر، نگه‌داری و نظارت مرکز داده چه اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. مبتنی بر این اصل، در ادامه مهم‌ترین پارامترهایی که می‌توانیم به‌واسطه آن ازاین‌گونه نقص‌ها جلوگیری کنیم را به شما شرح خواهیم داد.

ایجاد افزونگی و کنترل آپتایم

یکی از چالش‌های بزرگ برای مراکز داده، ایجاد مسیرهای جایگزین برای تجهیزات شبکه و کانال‌های ارتباطی است، درصورتی‌که یکی از مسیرها دچار مشکل شود، باید بتوان از طریق افزونگی داده‌های پشتیبان را فراخواند. مثلاً تصور کنید که یکی از سرورها دچار ایراد شده و ارتباط مختل گردیده است. در این صورت باید بتوان به یک سرور جایگزین سوییچ کرد یا ارتباط را به شکلی مدیریت کرد که دیتاسنتر قطع نشود.

مراکز داده بر روی سیستم‌های لایه‌ای اجرا می‌شوند که از 1 تا 4 رتبه‌بندی می‌شوند. برای بررسی این موضوع شما باید ابعاد و حجم اطلاعاتی که در دیتاسنتر نگه‌داری می‌کنید را بررسی کنید. نرم‌افزارهای زیادی هستند که روی سرور نصب شده و به شما اجازه می‌دهند میزان آپتایم سرور را بررسی کنید. در صورت بروز مشکل در یکی از مسیرهای ارتباطی، باید بتوانید سریع مسیر جایگزین یا دیتای بک‌آپ را وارد سرور کنید.

کنترل آب‌وهوای داخل ساختمان

کنترل آب و هوای ساختمان مراکز داده

رایانه‌ها و سرورها و تجهیزات اغلب به دما و رطوبت کنترل شده نیاز دارند تا بتوانند به‌درستی کار کنند و از ذخیره‌سازی داده‌ها و نرم‌افزار سیستم محافظت کنند. برای مدیریت و نگه‌داری دما می‌توانید از سنسورهایی استفاده کنید که به‌صورت بلادرنگ کار می‌کنند. در این صورت آن‌ها میزان رطوبت، حرارت و یا حتی برودت را کنترل کرده و اگر مشکلی در سیستم خنک‌سازی به وجود آمد، شما را آگاه می‌کنند. در این صورت می‌توانید نقص را رفع کنید. البته که اینترنت اشیا هم این روزها یک راهکار مهم برای رفع این‌گونه مشکلات است.

استراتژی پیش‌بینی تعمیر و نگه‌داری

لازم است که هر دیتاسنتر به جهت اجرای بهتر پروسه نگه‌داری و نظارت مرکز داده، یک استراتژی از پیش تعیین شده برای مدیریت مشکلات داشته باشد. مثلاً تصور کنید که این احتمال وجود دارد منابع شما در یک ماه آینده دچار مشکل شود، در این صورت عموماً می‌توانید از یک سناریوی واکنش سریع استفاده کنید. در این صورت قادر خواهید بود که سرور جدید را سریع‌تر جایگزین کرده و چیزی شبیه به مانورهای زلزله، بتوانید خطرات را پیش‌بینی کنید.

یک پلتفرم تحلیلی پیشرفته با قابلیت‌های یادگیری ماشینی می‌تواند نیازهای تعمیر و نگهداری را با شناسایی روندها و پیش‌بینی زمان رسیدن تجهیزات به آستانه‌هایی که احتمالاً در آن شکست می‌خورد، پیش‌بینی کند. امروزه نرم‌افزارهای زیادی توسط شرکت‌های طراحی و توسعه دیتاسنتر عرضه می‌شوند که این مشکلات را تا حد زیادی قابل‌پیش‌بینی می‌کنند.

نظارت بر کارکنان دیتاسنتر

کارکنانی که در دیتاسنتر وظایفی بر عهده دارند، نقش مهمی در عملکرد آن ایفا می‌کنند. به‌هرحال کارکنان باید در مورد هرکدام از زمینه‌های فعالیتی یک دیتاسنتر آموزش‌های لازم و نکات مهم را دریافت کنند. این باعث می‌شود که آن‌ها حدوحدود قانونی و مسئولیت مدنی و حقوقی خود در مورد نگه‌داری و نظارت مرکز داده را به‌خوبی بدانند.

علاوه بر این موضوع به‌هرحال ممکن است بسیاری از آن‌ها پیمانی با شما کار کنند یا مسئولیت زیادی در قبال نشت و افشای اطلاعات نداشته باشند، در این وضعیت، لازم است تا حتی نظارت‌های لازم روی اعمال آن‌ها را نیز در اولویت‌های اصلی نگه‌داری و نظارت مرکز داده بگذارید. به‌ویژه در سیستم‌هایی که افشای اطلاعات در آن‌ها چندبرابر اهمیت دارد، این موضوع بیشتر نمود پیدا خواهد کرد.

تمیزکاری و نگه‌داری فیزیکی

سرورها هم مانند هر کامپیوتر دیگری نیاز به تمیزکاری و نگه‌داری دارند. به‌هرحال دستگاه‌های الکترونیکی میانه خوبی با گردوخاک، آب و غبار ندارند. در صورت کثیف شدن، حرارت و دمای کارکرد دستگاه‌ها به شکل قابل‌توجهی بالاتر می‌رود. ممنوعیت خوردن غذا و نوشیدنی در مناطق حساس، شستشوی منظم کف و تمیز نگه‌داشتن ژنراتورها، فیلترهای HVAC، سیستم‌های الکتریکی و مبدل‌های حرارتی، همگی به عملکرد بهتر مرکز داده کمک می‌کنند. فن‌ها، سیستم‌های خنک‌کننده، هارد و سی‌پی‌یو بیشترین حساسیت نسبت به جذب گردوغبار را دارند. حتی اگر کامپیوتر شخصی خود را نیز به‌صورت دوره‌ای تمیز نکنید، پس از مدت دچار مشکلات زیادی از جمله داغ کردن، کرش، لگ و هنگ می‌شود. برای رفع این‌گونه مشکلات، ابزارها و سیستم‌های زیادی در اختیار شما خواهد بود که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

حسگرهای محیطی متصل به سیستم‌های هوشمند می‌توانند به شناسایی مشکلات در هنگام بروز کمک کنند. معمولاً این سیستم‌ها توسط مجموعه‌های پشتیبانی دیتاسنتر قابل‌اجرا خواهند بود.

می‌توانید از پاک‌کردن گردوغبار روی بخش‌های مختلف، تمیزکردن قفسه‌ها و رک‌ها، کشوها، فیلترها، فن‌ها، کف کاذب، اتاق سرور و ورودی‌ها و… شروع کنید. البته دقت داشته باشید که این کار توسط یک شخص آشنا به شرایط انجام شود.

مدیریت داده‌های دیتاسنتر

نشان داد که یک‌سوم داده‌های ذخیره شده و پردازش شده قدیمی، غیرضروری و بی‌اهمیت هستند. حتی با کاهش قیمت حافظه رایانه، ذخیره‌سازی هرساله تریلیون‌ها دلار در سطح جهان هزینه دارد. از طریق حذف و بایگانی داده‌ها، شما می‌توانید بخش مهمی از بهره‌وری سیستم سرور خود را بهبود ببخشید. هم هزینه کم‌تری برای نگه‌داری سرور می‌پردازید، هم هزینه خنک‌کننده‌ها کم‌تر می‌شود و هم پردازش‌های سرور شما سریع‌تر خواهد شد.

به‌هرحال کامپیوترهای سرور هم درست مانند رایانه‌های شخصی، می‌توانند کش تولید کنند و وقتی حجم این کش بالا برود، به طبع مشکلات زیادی در زیرساخت ایجاد خواهد کرد. بسیاری از مدیران در مورد نگه‌داری و نظارت مرکز داده بر مبنای پاک‌سازی اطلاعات اضافه و پردازش‌های قدیمی هیچ استراتژی ندارند و این موضوع موجب مشکل و پرداخت هزینه‌های گزاف برای آن‌ها می‌شود.

آزمون عملکرد دیتاسنتر

یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین ارکان اجرایی و مدیریت یک دیتاسنتر آزمون دوره‌ای خواهد بود. مثلاً شما باید به‌صورت هفتگی باتری‌های ذخیره برق خود را کنترل و چک کنید. در صورت مشاهده کوچک‌ترین اختلال در عملکرد، هرچه زودتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید یا راه‌حل دیگری پیدا کنید. این آزمون عملکرد باید روی:

• رک‌ها
• سرورها
• سوئیچ‌های شبکه
• کابل‌ها
• پردازنده‌ها
• عملکردهای نرم‌افزاری و

سخت‌افزاری یک مرکز داده

به‌درستی انجام شود. در غیر این صورت به طبع خراب‌شدن هرکدام از این قطعات می‌تواند شما را دچار دردسرهای بزرگی کند.

بازرسی و مدیریت نرم‌افزاری

نگه‌داری و نظارت مرکز داده از بعد نرم‌افزاری نیز اهمیت زیادی دارد. سرورها دارای سیستم‌عامل و سیستم‌عامل‌ها نیز دارای نرم‌افزارهایی هستند که یا به‌صورت دوره‌ای نیاز به به‌روزرسانی خواهند داشت و یا لازم است که صحت عملکرد آن‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد. امروزه توسط بسیاری از شرکت‌ها، علاوه بر ساخت و طراحی، خدمات دیتاسنتر شامل: نگه‌داری، نظارت و مدیریت هم خواهد شد. برخی شرکت‌ها صرفاً نظارت‌های نرم‌افزاری انجام می‌دهند و برخی دیگر نیز ابعاد گسترده‌تری را در برمی‌گیرند.

به طبع شما به‌عنوان یک مدیر سرور نیاز به بررسی و کنترل سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و همین‌طور محیط کلی اجرایی دیتاسنتر خواهید داشت. در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانید یا پیش از فاجعه همه چیز را به‌خوبی مدیریت کنید و یا در بهترین حالت، جلوی خرابی و مشکل در سرور و دیتاسنتر را بگیرید.

نگهداری دیتاسنتر

چگونه هوشمندانه دیتاسنتر را مدیریت کنیم؟

بحث مدیریت و نظارت دیتاسنتر، عموماً به دلیل لایه‌های مختلف معماری شبکه، سخت‌افزار و نرم‌افزار و وجود عوامل محیطی بسیار پیچیده است. عمده شرکت‌ها این وظیفه را برون‌سپاری می‌کنند. شرکت‌های زیادی نیز آن را در قالب خدمات دیتاسنتر بر مبنای نظارت و نگه‌داری مرکز داده ارائه می‌دهند که شما می‌توانید از این سرویس‌ها بر حسب نیاز خود در هر مجموعه‌ای استفاده کنید.

• نگه‌داری فیزیکی
• مدیریت جریان برق و انرژی موردنیاز برای کنترل سرورها
• مدیریت سیستم‌عامل و نرم‌افزارها، فایروال و ابزارهای نصب شده روی سرور
• بهینه‌سازی میزان مصرف انرژی
• کنترل سخت‌افزار، رم، پردازنده‌ها، کابل‌ها، تجهیزات اکتیو و پسیو
• نظافت و رعایت پروتکل‌های امنیتی کنترل ورودی و خروجی

از جمله مهم‌ترین ارکانی است که در این حوزه عموماً توسط شرکت‌ها ارائه می‌شود. به جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر در این می‌توانید با شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران در تماس باشید. این مجموعه در حال حاضر ارائه‌دهنده خدمات طراحی، اجرا و نظارت و مدیریت دیتاسنتر می‌باشد.