مقالات
معرفی بهترین دیتاسنتر در ایران و جهان

معرفی بهترین دیتاسنتر در ایران و جهان

دیتاسنتر

با افزایش کاربران اینترنت، نیاز به نگهداری دیتا و داده‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. این داده‌ها باید به خوبی ذخیره و سپس پردازش شوند. با پیشرفت تکنولوژی شاهد پدید آمدن مراکز داده و یا دیتاسنتر بوده‌ایم. برخی از این مراکز به اندازه شهرهای کوچک هستند و این نشانه‌ای از دنیای گسترده اینترنت است. در ایران و جهان مراکز داده مختلفی وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی‌های مختلف هستند. برای اینکه کاربران بتوانند به این مراکز داده اعتماد کافی را داشته باشند، نیاز است تا از پشتیبانی و خدمات متنوعی برخوردار باشند. در ادامه به بررسی کامل‌تر این مطلب خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

پشتیبانی دیتاسنتر

یکی از موارد مهم در دیتاسنتر و مرکز داده، در ارتباط با پشتیبانی است. پشتیبانی می‌تواند به دو شکل مختلف انجام شود که شامل زیر ساخت و اکتیو است. همانطور که می‌دانید مرکز داده مکانی بسیار ضروری و حیاتی بوده که باید از یک پشتیبانی بسیار قوی برخوردار باشد. یکی از مواردی که پشتیبانی را رقم می‌زند، زیرساخت است. در زیرساخت از زیرسیستم‌های برق بسیار قوی بهره برده شده و منبع تغذیه آن بدون وقفه است. این مراکز داده با کمک تجهیزات تهویه و خنک‌کننده، سیستم‌های امنیتی و همچنین سیستم اطفاء حریق محافظت می‌شوند. به بخش اکتیو می‌رسیم. در تمام مراکز داده، سوئیچ‌ها، روترها و سرورها باید نگهداری شوند. این نگهداری باید به نحوی باشد که هر جزء بدون ذره‌ای اختلال به فرایند خود ادامه دهد و مشکلی را به وجود نیاورد.

خدمات دیتاسنتر و مرکز داده

مراکز داده می‌توانند با توجه به نوعی که دارند، ارائه‌دهنده خدمات مختلفی باشند که در یک نگاه کلی شامل موارد زیر می‌شوند:

• می‌تواند انواع سرورها را راه‌اندازی و عیب‌یابی کرد.
• می‌توان انواع کنترل‌پنل‌ها را راه‌اندازی و عیب‌یابی کرد.
• می‌توان انواع شبکه‌ها را طراحی، راه‌اندازی و عیب‌یابی کرد.
• می‌توان انواع بانک‌های اطلاعاتی را راه‌اندازی و عیب‌یابی کرد.
• همچنین می‌توان انواع سیستم‌های امنیتی و دیواره آتشین را راه‌اندازی کرد.

طراحی دیتاسنتر

طراحی دیتاسنتر بر اساس شبکه‌های عظیمی که دارای منابع پردازشی و ذخیره‌سازی هستند، صورت می‌گیرد. این مراکز برای ارائه انواع سرویس‌ها از زیرساخت‌های ارتباطی قدرتمند استفاده می‌کنند. همچنین طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که می‌توان انواع داده‌ها را در حجم‌های کم و زیاد انتقال داد.

خدمات دیتاسنتر

مقایسه دیتاسنترهای ایران

دنیای مراکز داده بسیار گسترده هستند. چه در کشور ایران و چه در جهان می‌توانید انواع مراکز داده را مشاهده کنید که به ارائه خدمات گوناگون می‌پردازند. هر کدام از این مراکز داده، طرفداران مخصوص به خود را دارند. اگر قصد استفاده دارید، در ابتدا نیاز است تا یک مقایسه از هر کدام داشته باشید و امنیت هر یک را مورد بررسی قرار دهید. هر کدام از این مراکز داده که در ایران فعالیت می‌کنند، از زیرساخت‌ها و تجهیزات گوناگون استفاده می‌کنند. در ادامه ضمن معرفی انواع این دیتاسنترها در ایران یک مقایسه کوتاه از دو تا سه مورد آن‌ها خواهیم داشت. پس همراه ما باشید.

دیتاسنترهای تهران

همانطور که تا به الان متوجه شدید، از دیتاسنتر می‌توان به عنوان مغز اینترنت یاد کرد؛ چرا که تمامی اطلاعات ما در آن به ثبت می‌رسند. مراکز داده در سرتاسر جهان وجود دارند و وجود آن‌ها تبدیل به یک الزام شده است. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیشتر مراکز داده ایران، در پایتخت آن یعنی تهران واقع شده‌اند. این مراکز داده می‌توانند وظایف گوناگونی را داشته باشند. به عنوان مثال برخی از آن‌ها به نگهداری اطلاعات مردم می‌پردازند و برخی دیگر نیز تامین‌کننده اینترنت کشور هستند. وظیفه هر چیزی باشد، مراکز داده باید بتوانند به خوبی از عهده آن‌ها بر بیایند. از مهم‌ترین دیتاسنترهای تهران می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

• مرکز داده افرانت

فعالیت شرکت افرانت از سال 1376 آغاز شد. در ابتدا این شرکت سرویس‌های اینترنت را توزیع می‌کرد. از آنجایی که اطلاعات رشد بسیار زیادی را به خود دیدند و نیاز به هاست‌های خارجی و داخلی احساس شد، این شرکت داده نیز فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کرد و در نهایت نسبت به ایجاد یکی از بزرگترین مراکز داده در ایران و تهران اقدام کرد. ظرفیت‌های این شرکت بسیار بالا بوده و می‌توانند خدمات دیتاسنتری خود را با سرعت 2 گیگابایت بر ثانیه ارائه دهند. بر بستر این مرکز داده شاهد ارائه خدمات گوناگونی خواهید بود که از جمله آن‌ها می‌توانیم به میزبانی وب، سرور مجازی و سرور اختصاصی اشاره داشته باشیم.

• مرکز داده پارس آنلاین

یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی که در زمینه ارائه انواع سرویس‌های اینترنت فعالیت می‌کند، پارس آنلاین است. بیشتر از 700 نیروی انسانی در این شرکت مشغول به کار هستند. اهداف مختلفی پشت راه‌اندازه مرکز داده پارس آنلاین وجود دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به سرویس میزبانی وب، سرور مجازی، سرور اختصاصی و اجاره سرور اشاره داشته باشیم. امنیت این مرکز داده قابل‌قبول است؛ چرا که می‌توانید شاهد سیستم‌های مربوط به کنترل حرارت، آتش‌سوزی، رطوبت و… باشید. این مرکز داده دارای سیستم‌هایی به منظور ذخیره برق و همچنین کنترل تردد افراد، است.

• مرکز داده آسیاتک

سومین گزینه برای معرفی دیتاسنتر تهران، آسیاتک است. با کمک خدمات این مجموعه می‌توانید به اینترنت پرسرعت دست پیدا کنید. این مرکز داده از گواهینامه ISO 27001 بهره می‌برد. یعنی امنیت اطلاعات افراد را تضمین می‌کند. پیشرفته‌ترین تجهیزات را می‌توانید در این مرکز داده مشاهده کنید. پشتیبانی این مرکز داده به صورت 24 ساعته است. این مجموعه برای تامین امنیت اطلاعات خود از فایروال بسیار قدرتمند بهره می‌برد. سایت‌های مختلفی وجود دارند که سرور آن‌ها توسط آسیاتک پشتیبانی می‌شود.

بزرگترین دیتاسنترهای جهان

در دنیا مراکز داده بسیار بزرگی وجود دارند. از آنجایی که تا سال 2017 بیش از 4 میلیارد نفر به اینترنت اتصال داشتند، نیاز بود تا بزرگترین مراکز داده تاسیس شوند. در این بخش قصد داریم به معرفی برخی از بزرگترین دیتاسنترهای جهان بپردازیم. پس در ادامه نیز ما را همراهی کنید.

شماره یک: مرکز داده تلکام چین

اگر بخواهیم بزرگترین مرکز داده در دنیا را معرفی کنیم، تلکام چین در اولویت قرار می‌گیرد. از تلکام چین به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تکنولوژیک جهان نیز یاد می‌شود و واقع‌شده در کشور مغولستان است. وسعت این مجموعه به صد هزار متر مربع می‌رسد. در این مرکز، بخش‌های مختلفی طراحی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به دیتاسنتر محاسبات ابری، مراکز تماس، انبار دیتا و همچنین محل‌هایی برای زندگی اشاره داشته باشیم. لازم به ذکر است این مرکز، از تمامی مراکز موجود گرانقیمت‌تر بوده و برای ساخت آن از 3 میلیارد دلار کمک گرفته شده است.

شماره دو: مرکز داده موبایل هوهوت چین

دومین دیتاسنتر بزرگ نیز مختص کشور چین است. وسعت این مرکز 770 هزار متر مکعب بوده و هزینه ساخت آن بیشتر از 2 میلیارد دلار بوده است. اگر به این مرکز داده نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد به صورت ماژولار طراحی شده است. همین نوع طراحی باعث شده به مرور زمان امکان توسعه بیشتری فراهم شود. بر اساس قراردادهایی که بسته شده، قرار است از این مرکز داده برای انجام تحقیقات تکنولوژیک بسیار گسترده بهره برده شود. استفاده از این مجموعه برای انجام محاسبات ابری نیز پیشنهاد می‌شود.

شماره سه: مرکز داده سیاتل ایالات متحده آمریکا

سومین گزینه، مرکز داده سیاتل بوده که در آمریکا واقع شده است. هر چند ساخت این مرکز داده هنوز به اتمام نرسیده ولی فرایندهای نهایی خود را طی می‌کند. فضای این مرکز داده نیز 720 هزار متر مربع است و با انواع تجهیزات پر شده است. مصرف برق این مرکز داده بسیار بالا بوده به 650 مگاوات می‌رسد. البته نکته مثبت این بوده که تمامی این مصرف برق از انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود. اگر بخواهیم به مدرن‌ترین مرکز داده اشاره داشته باشیم، بدون شک باید از مرکز داده سیاتل ایالات متحده آمریکا یاد کنیم. تا به امروز بیش از 260 نوآوری در این مرکز به ثبت رسیده‌اند که تمامی آن‌ها در حال بهره‌وری هستند.

بزرگترین دیتاسنترهای ایران

در مطالب بالا چند مورد از مراکز داده‌ای که در تهران فعالیت دارند را به شما معرفی کردیم. غالب این مراکز داده، در بین بزرگترین‌ها جای‌ می‌گیرند اما اگر بخواهیم بار دیگر به معرفی بزرگترین دیتاسنترهای ایران بپردازیم، باید به مواردی همچون آسیاتک، تبیان، افرانت، پارس آنلاین، ایرانسل، شاتر، همراه اول، بانک ملی، بانک سامان و… اشاره داشته باشیم.

بهترین دیتاسنترهای جهان

با جهانی شدن اینترنت و افزایش کاربران آن، دیتاسنترهای مختلفی نیز تشکیل می‌شوند. در سرتاسر جهان می‌توانید شاهد بزرگترین مراکز داده باشید. از بهترین دیتاسنترهای جهان می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

• گوگل

از برترین مراکز داده در دنیا می‌توانیم به گوگل اشاره داشته باشیم. تعداد سرورهایی که این شرکت ارائه می‌دهد، مشخص نبوده و گوگل هیچ اطلاعاتی را در رابطه با این موضوع منتشر نکرده است اما حدود آن 900 هزار سرور تخمین زده می‌شود.

• هتزنر

از برترین دیتاسنترهایی که در جهان وجود دارند، می‌توانیم به هتزنر اشاره داشته باشیم. فعالیت‌های این مرکز داده از سال 1997 و در آلمان رقم خورده است. این شرکت ارائه‌دهنده سرویس‌های مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به هاست اشتراکی، اختصاصی، دامنه و گواهی SSL اشاره داشته باشیم. این مرکز داده محصولات و خدمات خود را با قیمت مناسبی عرضه می‌کند.

• دیجیتال اوشن

گزینه بعدی دیجیتال اوشن است. زیرساخت اصلی این مرکز داده در ایالت متحده آمریکا بوده ولی در کشورهای دیگر نیز دارای نمایندگی است. قیمت‌گذاری قابل‌تنظیم اصلی‌ترین ویژگی این مرکز داده به حساب می‌آید. این مجموعه می‌تواند بهترین سرورها را با مناسب‌ترین هزینه به شما ارائه دهد. از دیگر مراکز داده برتر می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره کنیم:

• او وی اچ
• رد استیشن
• ایکسل هاست
• ولتر
• لیزوب
• آمازون
• سافت لایر
• آژور
• تلکام

مشاوره دیتاسنتر

شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران ارائه‌دهنده انواع خدمات در زمینه دیتاسنتر است. این مجموعه دارای فعالیت‌های مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به طراحی، اجرا و مشاوره مرکز داده اشاره داشته باشیم. این شرکت با بیش از 60 سال سابقه توانسته رضایت کاربران خود را جذب کند. اگر نیاز به اطلاعات گسترده‌تر داشتید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

طراحی دیتاسنتر

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با مرکز داده یا دیتاسنتر آشنا کنیم. برای حفظ و نگهداری اطلاعات به حضور این مراکز نیاز است. در سرتاسر جهان این مراکز راه‌اندازی شده‌اند و مساحت هر کدام آن‌ها می‌تواند از یک شهر بزرگتر باشد. اگر نیاز به دریافت خدمات گوناگون دارید، می‌توانید با شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران در تماس باشید.

دیدگاه (4)

  1. حسام قائمی
    1401-03-23

    مقاله فوق العاده ای بود ممنونم از معرفی دیتاسنتر ها

  2. شرکت فراز سامان آی تی
    1401-03-23

    سلام وقت بخیر ما برای شرکتمون نیاز به یک دیتاسنتر داریم امکانش هست در مراحل مشاوره ، طراحی و راه اندازی و… مارا یاری بفرمایید
    با تشکر

  3. آرمان
    1401-05-15

    مطلب کاملا جامع و خوبی بود با تشکر از سایت خوبتون

    • testpcdadminsite
      1401-05-18

      با سلام و روز بخیر با تشکر از نظر خوب شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =