مقالات
استوریج‌های SAN و NAS و DAS

مقایسه استوریج‌های SAN و NAS و DAS

مقایسه استوریج‌های SAN و NAS و DAS

استوریج‌های SAN و NAS و DAS از جمله متداول‌ترین روش‌های ذخیره و بازیابی اطلاعات در سازمان‌ها، شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ هستند. در بحث ذخیره‌سازی و انتخاب تجهیزات، چند مسئله اهمیت زیادی دارد. مانایی، دسترسی و امنیت. به‌طورکلی ما در انواع سرورها و کامپیوترها با تجهیزات دوگانه ذخیره‌سازی مواجه هستیم. سطح اول تجهیزات داخلی خواهند بود که شامل هارددیسک‌ها و SSDها هستند. سطح خارجی این منابع ذخیره‌سازی نیز بر مبنای هارددیسک با پلتفرم تجهیزات مکمل به شبکه‌ها متصل خواهند شد. ما با سه نوع کلی استوریج هارددیسک:
1. Direct Attach Storage
2. Network Attach Storage
3. Storage Area Network
4. و حافظه ابری یا Cloud Storage

مواجه خواهیم بود. تفاوت آن‌ها در نحوه اشرافیت به اطلاعات خواهد بود.
به طبع برای این که بتوانیم حافظه مناسب با نیاز خود را انتخاب کنیم، لازم است در مورد ویژگی‌ها، مزیت‌ها و تفاوت‌های استوریج‌های SAN و NAS و DAS بیشتر بدانیم. به همین منوال، در ادامه در مورد انواع سطوح دسترسی حافظه، ویژگی‌ها، تفاوت‌ها و همین‌طور کاربردهای آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

استوریج SAN چیست؟

Network (SAN) یک شبکه تخصصی، بهینه و البته و با سرعت استاندارد خواهد بود که دسترسی نتورک به استوریج‌های ذخیره‌سازی را فراهم می‌کند. در استوریج SAN معمولاً از سوییچ‌های شبکه، هاستینگ و البته هارد تشکیل شده‌اند که با استفاده از انواع روش‌های متداول دسترسی‌پذیری، توپولوژی‌های تحت شبکه بر حسب وسعت شبکه و پروتکل‌ها به هم متصل هستند. SANها ممکن است چندین سایت را پوشش دهند.
SAN اغلب برای موارد زیر استفاده می‌شود:

• بهبود وضعیت دسترسی‌پذیری به برنامه‌های چند مسیری
• بهبود عملکرد کلی برنامه‌هایی که در سرور اجرا می‌شوند و نیاز به دسترسی رئال تایم دارند.
• اثربخشی بهتر و امکان استفاده به‌عنوان یک فضای ایمن و طبقه‌بندی‌شده

استوریج SAN چیست؟

استوریج NAS چیست؟

در بحث مقایسه، معرفی و آشنایی با استوریج‌های SAN و NAS و DAS، به سراغ یکی از پلتفرم‌های میانی خواهیم رفت که با نام NAS شناخته می‌شود. در این حالت ذخیره‌سازی، داده‌ها به‌صورت فایل در اختیار چندین کاربر قرار می‌گیرند و دستگاه‌ها با کلاینت‌های اصطلاحاً ناهمگن با هم در ارتباط هستند همه آن‌ها می‌توانند از ظرفیت دیسک سرور استفاده کنند. کاربرانی که در شبکه محلی حضور دارند می‌توانند به‌واسطه استفاده از پورت‌های اتصال اترنت یا همان شبکه که در روترها وجود دارد، از استوریج NAS برای مقاصد زیر استفاده کنند.

• مدیریت ذخیره‌سازی در سیستم‌های اسمارت تی وی
• مدیریت سیستم‌های امنیت داده در به‌روزرسانی ایمنی انواع سرورها مانند موبایل‌ها، کامپیوترها و…
• ایجاد یک سرویس پخش رسانه؛
• کنترل اجزای اینترنت اشیا برای بهبود وضعیت اینترنت
• مدیریت دانلود و یا نگه‌داری مبنای فایل‌های تورنت؛
• میزبان یک سرور ابری شخصی برای راه‌اندازی VPS، سرور گیم و… در دیتاسنترها
• ایجاد، تست و توسعه یک وب‌سایت شخصی.

استوریج DAS چیست؟

و اجازه دهید که در آخرین بخش معرفی و قیاس استوریج‌های SAN و NAS و DAS، به سراغ DAS برویم که نوعی فضای ذخیره‌سازی است که به شبکه رایانه بدون نیاز به پسورد روت متصل شده و این حافظه ممکن است اینترنال یا اکسترنال باشد. البته که فقط رایانه کلاینت می‌تواند به فایل‌ها و سرور استوریج دسترسی داشته باشد. برای سایر دستگاه‌ها لازم است که حتماً از رمز عبور استفاده کنند.

مزیت کلیدی که مدام در مورد این حافظه ذکر می‌شود سادگی و هزینه کم اجرا و نصب خواهد بود. نصب در دیگر سیستم‌های یاد شده هزینه بالایی دارد، ما باید سخت‌افزار، نرم‌افزار، سوییچ و روترها و حتی کابل‌کشی‌ها را تغییر دهید. در مقابل آن‌ها، استوریج DAS صرفاً نیاز به یک دستگاه و یک کابل شبکه خواهد داشت. در تمامی سرورها و PCها نیز امکان استفاده از آن وجود خواهد داشت. بخصوص اگر از سرورهای بر پایه ویندوز استفاده می‌کنید.

اما در این مورد باید بدانید که اتصال آن به یک سرور به‌مراتب سخت‌تر از PC است. باز هم این پیچیدگی به‌اندازه دو استوریج دیگر نیست. به‌راحتی می‌توانید با استفاده از ساتا، ATA، کابل فیبر نوری، eSATA، SAS و SCSI این استوریج را به سرور و کامپیوترهای شخصی متصل کنید.

استوریج

تفاوت SAN و NAS

در مقایسه و بررسی استوریج‌های SAN و NAS و DAS، دو مدل SAN و NAS از نظر سطح دسترسی با هم تفاوت‌های کلیدی دارند. دستگاه‌هایی که با بهره‌گیری از ساختار بلاک بندی به سیستم استوریج SAN دسترسی دارند، خود فایل‌ها و فایل سیستم‌های خود مدیریت شده دارند. مدیرت فایل‌ها در این‌گونه سیستم‌ها بر عهده دستگاه NAS است.

برخلاف NAS که این امکان را دارد. شما در SAN پروتکلی برای دسترسی بر اساس فایل نخواهید داشت و بلاک‌ها به‌صورت Block Level Access ایجاد می‌شوند. به‌هرحال در کنار این تفاوت اساسی که باعث می‌شود نحوه ذخیره‌سازی در شبکه متفاوت باشد، این دو پلتفرم خیلی از هم فاصله ندارند. شاید اصلی‌ترین شباهت آنها به همین مربوط به یکپارچه کردن سطح دسترسی باشد. در واقع بسیاری از دیتاسنترها به‌صورت مؤثر از هر دو استوریج استفاده می‌کنند و هم به دسترسی فایل و هم بلاک بندی به‌صورت یکجا می‌رسند.

تفاوت SAN و DAS

در ادامه مقایسه و بررسی استوریج‌های SAN و NAS و DAS در مورد حافظه‌های DAS و SAN صحبت خواهیم کرد. اساس اصلی‌ترین وجه تمایز این دو سرور استوریج در سرعت است. پردازش در حافظه SAN به‌مراتب بهینه‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. از طرفی شما می‌توانید برای مدیریت منابع از یک ساختار منسجم‌تر و متمرکزتر استفاده کنید. فراتر از این موضوع، شما می‌توانید استوریج را به هاست اختصاص دهید. افزونگی هم موضوع مهم دیگری خواهد بود که می‌تواند موجب ایجاد شکاف میان این دو استوریج شود. در مقابل حذف خطای Single point of Failure، دسترسی‌پذیری در سطوح بالاتر، اطمینان حداکثری و کارایی بالا در SAN و البته در DAS قیمت ارزان‌تر ما می‌توانیم این دو سطح استوریج را با هم مقایسه کنیم.
چون استوریج‌های SAN از فیبر نوری استفاده می‌کنند، در نتیجه سرعت بالایی دارند و شما می‌توانید در این سرورها فضای ذخیره‌سازی را مانت و جدا کنید.

تفاوت استوریج های SAN و DAS

چرا از استوریج SAN استفاده کنیم؟

در نهایت و در یکی دیگر از کلیدی‌ترین بخش‌های مقالات که به‌عنوان قسمت راهنمای مشتری شناخته می‌شود، اگر قصد اجرای دیتاسنتر را دارید، می‌توانید به سراغ هرکدام از پلتفرم‌های استوریج موجود بروید. اما ما قصد داریم کمی خلاصه‌تر در مورد مقایسه استوریج‌های SAN و NAS و DAS صحبت کنیم و رای اصلی ما به نفع استفاده از SAN خواهد بود.
بنا به چند دلیل استوریج‌های SAN می‌توانند انتخاب بهتری باشند.
1. اول این که سطح ایمنی فوق‌العاده بالایی دارند و پایایی داده در آن‌ها ایده‌آل است.
2. از طرفی سطح دسترسی یا همان دسترسی‌پذیری فوق‌العاده است.
3. شما می‌توانید عملیات پشتیبان‌گیری را بهینه‌تر و بهتر انجام دهید.
4. سرور و استوریج SAN همواره در یک مسیر یکپارچه با هم کار می‌کنند.
5. در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد و شما مبلغ گزافی بابت یکپارچه‌سازی نمی‌پردازید.
6. مدیریت در استوریج‌های SAN و NAS و DAS، صرفاً در مدل مذکور بهتر است.

استوریج‌های SAN و NAS و DAS

جمع‌بندی نهایی

استوریج‌های SAN و NAS و DAS هر سه جز متداول‌ترین و پراستفاده‌ترین‌ها در سرورها و شبکه‌های دیتا هستند. اما استفاده و انتخاب آن‌ها باید حتماً توسط یک تیم حرفه‌ای و متخصص انجام شود. اگر قصد طراحی و اجرای دیتاسنتر را دارید، باید بدانید که در کنار فاکتورهایی مانند قیمت و امکانات مبتنی بر هزینه، اساساً ایمنی هم سطحی بسیار مهم است.

در واقع بسیاری از مشکلات در دیتاسنترها به دلیل نقص‌های ایمنی خواهد بود که در استوریج‌های SAN تمام این نواقص مدیریت شده و رفع می‌گردد. بخصوص اگر قصد استفاده صنعتی از مرکز داده را دارید. پیشنهاد می‌کنیم که بادقت بالاتری در این حوزه قدم بردارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 17 =