مقالات
راهنمای خرید سوئیچ های مناسب دیتاسنتر

معرفی سوئیچ‌های مناسب دیتاسنتر

معرفی سوئیچ‌های مناسب دیتاسنتر (مرکز داده)

در بررسی و معرفی سوئیچ‌های مناسب دیتاسنتر به سراغ مدل‌های پرفروش، شناخته شده، برتر و مرجع در زمینه توسعه شبکه زیرساخت و دیتاسنتر می‌رویم. به بیان ساده، سوئیچ‌ها به جهت اتصال کامپیوترها، روترها، مودم‌ها، چاپگرها، دوربین‌های مداربسته، انواع نقاط دسترسی و تلفن‌های تحت شبکه، مورد استفاده قرار می‌گیرند و عملکردی مشابه هاب‌های یواس‌بی را دارند. در هر سوئیچ یک سری پورت و برای هر پورت مک آدرس تعریف شده است.

یعنی برخلاف هاب‌های معمولی شبکه، دقیقاً می‌توانید تبادلات یک شبکه را بررسی و کنترل نمایید. سوئیچ‌ها وظیفه دارند پاکت‌ها را به ‌درستی از مبدأ دریافت کرده و به مقصد بفرستند. سیسکو، دل، HPE و چند برند دیگر از جمله برترین عرضه‌کنندگان محصولات شبکه در بازارهای جهانی هستند.

همان‌طور که اشاره کردیم، سوئیچ یک هاب هوشمند به ‌حساب می‌آید که هر کدام از سوکت‌های آن دارای یک مک آدرس یا آدرس اختصاصی شبکه هستند و به طبع در سازمان‌های بزرگ، شرکت‌ها، کسب‌وکارها و بخصوص دیتاسنترها، استفاده از آنها به جهت تکثیر ارتباطات شبکه مناسب‌ترین گزینه است. در ادامه و در بحث آشنایی با سوئیچ‌های مناسب دیتاسنتر، بیشتر در خصوص این تجهیزات کلیدی، مهم و حیاتی صحبت خواهیم کرد.

سوئیچ دیتاسنتر

برخی از سوئیچ های مناسب دیتاسنتر

هاب سیسکو مراکی Meraki MS425

در حال حاضر، Meraki بهترین امکانات را در سهولت استفاده همراه باقدرت سخت‌ افزاری به جهت استفاده در دیتاسنتر به شما ارائه می‌دهد. خط MS425 دارای 16 یا 32 پورت 10GbE است که توسط لینک‌های آپلود 40 گیگابیت بر ثانیه QSFP+ پشتیبانی می‌شود. این بهترین حالت ممکن برای یک مرکز داده را خلق می‌کند. با این‌حال، نکته کلیدی فروش Meraki این است که استفاده و کار با آن آسان است. در این هاب از سیستم پلاگ‌ اند پلی استفاده شده است.

شما می‌توانید با استفاده از یک کنترل پنل منعطف و نرم‌ افزاری که روی تمامی نسخه‌های سیستم‌ عامل شبکه نصب می‌شود، به‌ راحتی آن را تهیه کنید. وزن آن مناسب است و دارای مجوز پشتیبانی از شبکه‌های سازمانی است. علاوه‌ بر آن، شما می‌توانید از این سوییچ حتی برای اتصالات شبکه‌های زیرساخت هم استفاده کنید. این محصول با نام ms425-16-hw شناخته می‌شود و همان‌طور که می‌دانید، دارای پشتیبانی سخت‌ افزاری و نرم ‌افزاری شرکت محبوب سیسکو است. سوئیچ‌های مناسب دیتاسنتر شرکت سیسکو تعداد زیادی دارند که ما در این مقاله سعی می‌کنیم در مورد پرفروش‌ترین آنها صحبت کنیم.

تجهیزات دیتاسنتر

سوئیچ C9300-24T-A سیسکو

سوئیچ سیسکو 9300 محصولی با ایمنی فوق‌العاده بالا است که به جهت استفاده در شبکه و بخش ادمین مورداستفاده قرار می‌گیرد. از سری سوئیچ‌های کاتالیست است که می‌توان روی آن چند ماژول مختلف را مورد استفاده قرار داد. این سوئیچ 24 پورت است و در بین گزینه‌هایی که به شما معرفی کردیم، بیشترین تعداد ورودی را ندارد؛ اما یک انتخاب استاندارد به ‌حساب می‌آید. نوع پورت آن نیز 10/100/1000 Mbps می‌باشد و در لایه 3 شبکه کار می‌کند. از پورت و خنک‌کننده FRU نیز پشتیبانی می‌کند که برای شبکه دیتاسنتر شما یک نیاز ضروری خواهد بود.

سوئیچ تجهیزات اکتیو دیتاسنتر

سوئیچ سیسکو آدتران ADTRAN 1748F

مانند سری Meraki MS425، ADTRAN 1748F همچنین دارای تعداد زیادی پورت 10 گیگابیت بر ثانیه است که توسط QSFP+ کنترل می‌شوند و یکی از سوئیچ‌های مناسب دیتاسنتر موجود در بازار به ‌حساب می‌آید. اگر نیاز به یک هاب در یک دیتاسنتر با ترافیک داده سنگین دارید و پورت‌های اترنت متصل به شبکه و سرور شما زیاد است و می‌خواهید از هرج‌ و مرج‌های سرور جلوگیری کنید، این سیستم در حال حاضر بیشترین تعداد پورت در بین تمامی مدل‌هایی را دارد که به شما معرفی خواهیم کرد.

این سیستم البته یک هاب مدیریت شده با رک یا CLI تجمعی متمرکز است و به وسیله بهترین سخت‌ افزارهایی که خارج از مراکز ارتباطی کلاس جهانی خواهید یافت، پشتیبانی می‌شود. البته می‌توان گفت که تفاوت قیمت یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که در مورد این هاب با سری قبل می‌تواند ذهن شما را به خود مشغول کند. در نتیجه و در بحث خرید، حتماً به تعداد پورت‌های موردنیاز توجه کنید. صرفاً لازم نیست که به سراغ نسلی بروید که بیشترین تعداد پورت را داراست.

سوئیچ سیسکو آدتران ADTRAN 1748F

سوئیچ NETGEAR مدل M6100

رویکرد کلی شرکت سازنده هاب نتگر با تمام لیبل‌ها متفاوت است و حتی در بخش اقتصادی بازار هم فعالیت خوبی دارد. NETGEAR برای سوئیچینگ تاپ رک به طور قابل‌توجهی با سایر برندها متفاوت است و گزینه خوبی برای سازمان‌هایی با بودجه کم است.

این دستگاه می‌تواند طیف وسیعی از کارت‌های شبکه را پشتیبانی کند و با استفاده از پورت‌های 1 گیگابیت بر ثانیه شما می‌توانید از نرخ سرعت استاندارد استفاده کنید. این محصول یک‌ سوم سری‌های دیگر قیمت دارد.

علاوه ‌بر آن، شرکت سازنده این سوییچ خدمات خود را با گارانتی و پشتیبانی مادام‌العمر به شما عرضه می‌کند. اگر به دنبال ROI/TCO بهینه هستید، NETGEAR ممکن است برندی برای شما باشد.

البته که اگر حوزه استفاده و نیاز شما در شبکه مشخص است، این سوییچ موجب ایجاد هیچ کمبودی نمی‌شود. شما با یک دستگاه استاندارد و البته کیفیت بالا مواجه هستید. باید بدانید که در بحث خرید و انتخاب سوئیچ‌های مناسب دیتاسنتر، حتماً به پشتیبانی نرم‌ افزاری و سوابق یک شرکت هم باید توجه کنید. این محصول هم یکی از سوئیچ‌های مناسب دیتاسنترهای متوسط است.

سوئیچ NETGEAR مدل M6100

سوئیچ WS-C2960-24TT-L سیسکو

بی شک برند سیسکو یکی از مؤثرترین و نام ‌آشنا ترین‌ها در حوزه طراحی سیستم‌های شبکه، چه نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری است. این شرکت روی سری 2960 از سوییچ‌های شبکه خود، از تکنولوژی‌های voice ,vide ,data پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید از آن در شبکه‌هایی که نیاز به 24 پورت لایه 2 دارند استفاده کنید. البته که در این دستگاه ما با پورت آپ لینک فیبر نوری مواجه نشدیم. البته شما امکان استفاده از ماژول‌های اختصاصی که بنا به همین منظور طراحی شده‌اند را خواهید داشت که با استفاده از آن می‌توانید نوع پورت را تغییر دهید. این محصول از سری سوئیچ‌های مناسب دیتاسنتر است.

این مدل هم در دسته‌بندی نسبتاً ارزان قرار می‌گیرد و مشخصات فنی خوبی دارد. نوع پورت هم همان‌طور که ذکر کردیم 10/100 Mbps است. در بحث بررسی و نقد سوئیچ‌های مناسب دیتاسنتر، به طبع شما با مدل‌های زیادی از شرکت سیسکو مواجه خواهید شد. این البته به ‌هیچ‌ عنوان جهت داری ما به برند خاصی نیست، بلکه شرکت سیسکو در دسته‌بندی باکیفیت‌ترین‌ها قرار می‌گیرد و توانسته در چند دهه اخیر، گستره وسیعی از بازار شبکه به خصوص قطعات سخت ‌افزاری و توسعه نرم ‌افزار را به خود اختصاص دهد و واقعاً هم در این امر موفق بوده است.

سوئیچ WS-C2960-24TT-L سیسکو

سوئیچ WS-C3850-48F-S سیسکو

نوبت به یکی دیگر از مدل‌های پرفروش شرکت سیسکو رسید که با قابلیت استک به شما اجازه می‌دهد به ‌راحتی از آن در سازمان‌ها و دیتاسنترهای بزرگ استفاده کنید. این سویچ در لایه 3 مورداستفاده قرار می‌گیرد و روی آن 48 پورت اترنت کار گذاشته شده است. ویژگی‌های امنیتی سویچ 3850 شرکت سیسکو به‌جرئت یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ویژگی‌های آن است که باعث می‌شود شبکه شما تا حد زیادی در همان ابتدا و در اتصالات هاب در مقابل نفوذ ایمن باشد.

برند سیسکو یک‌ بار دیگر توانست با این محصول در رنج مدل‌های صنعتی و حرفه‌ای بازار را به خود متمرکز کند. البته که این دستگاه روی حالت کم‌ مصرف به ‌خوبی شبکه را مدیریت می‌کند. نوع پورت این سویچ نیز 10/100/1000 Mbps می‌باشد و زمانی که شما از پورتی در این دستگاه استفاده نمی‌کنید، روی حالت استندبای قرار می‌گیرد و میزان مصرف برق آن به کم‌ترین حد خود می‌رسد. سوئیچ‌های مناسب دیتاسنتر لازم است که علاوه بر امکانات سخت‌افزاری استاندارد، از قابلیت‌های کنترل مصرف انرژی هم به‌خوبی پشتیبانی کنند که این نسل به‌خوبی این شرط را برقرار نموده است.

سوئیچ WS-C3850-48F-S سیسکو

سوئیچ دیتاسنتر سیسکو 48 پورت N9K-C93180YC-EX

این سوییچ در حال حاضر با توان سخت‌ افزاری عالی و پردازنده 6 هسته‌ای و تعداد پورت 48x 1/10/25-Gbps and 6 x 40/100-Gbps QSFP28، یک پورت یواس‌بی و سیستم خنک‌کننده 4 فن با 2 منبع تغذیه از جمله متداول‌ترین و بهترین سری‌های عرضه شده است که بر مبنای توان مصرفی 100 تا 240 ولت AC با فرکانس 50/60 هرتز می‌تواند نیاز شما را در یک مرکز داده برآورده سازد. این دستگاه از حافظه بافر 40 مگابایتی پشتیبانی می‌کند و کم‌ترین نرخ فشار پردازشی را روی سخت‌افزار شبکه شما ایجاد می‌کند.

فراتر از این موارد، از بین سوئیچ‌های مناسب دیتاسنتر، این گزینه کمی پیکربندی سخت‌تری دارد و باید حتماً این کار توسط متخصص انجام شود. در غیر این صورت به طبع دستگاه قابل راه‌اندازی نخواهد بود.

سوئیچ دیتاسنتر سیسکو 48 پورت N9K-C93180YC-EX

راهنمای انتخاب سوییچ برای دیتاسنتر: مرحله آخر!

در این مقاله بررسی و معرفی سوییچ‌های مناسب دیتاسنتر (مراکز داده) صحبت شد و بیشتر به بررسی مشخصات نسل‌هایی از این سیستم‌ها پرداختیم که هم در بازار جهانی و هم در بازار ایران جز پرفروش‌ترین‌ها حتی برای دیتاسنترها و مراکز بزرگ با حجم بالای تبادل اطلاعات شناخته می‌شدند. البته که در نهایت انتخاب سوییچ برای دیتاسنتر باید توسط یک فرد آشنا به این حوزه و یا متخصص شبکه انجام شود.
در نتیجه این موضوع پیشنهاد می‌کنیم که به جهت تأمین تجهیزات مرتبط با شبکه و استفاده از سیستم‌های حوزه مراکز داده و دیتاسنتر، مشاوره‌های لازم را از تیم‌های متخصص و مراکز توسعه دریافت کنید. در حال حاضر شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایرانیان، ارائه‌دهنده خدمات مشاوره، اجرا، پشتیبانی و توسعه سخت‌افزارهای زیرساخت در شبکه‌های دیتاسنتر است. شما می‌توانید به جهت دریافت توضیحات لازم با پشتیبانی این مجموعه تماس حاصل نموده و اطلاعات مدنظر در این حوزه را از آنها دریافت کنید. در واقع انتخاب سوئیچ‌های مناسب دیتاسنتر، علاوه بر تخصص نیاز به تجربه هم خواهد داشت و به طبع، کسانی که پروژه‌های عملی را اجرا نموده‌اند، در این زمینه می‌توانند انتخاب منطقی تری داشته باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + نه =