اینترنت هوشمند IOT چه آینده و مزایایی دارد؟

احتمالا بارها نام IOT را شنیده‌اید که به معنای اینترنت اشیاء است. اینترنت هوشمند IOT توانسته به تک تک بخش‌ها نفوذ کند و از این طریق معنای واقعی فناوری و تکنولوژی را به افراد نشان دهد. اینترنت اشیا در بخش‌هایی همچون محیط‌زیست، کشاورزی، دامپروری، ساختمان، حمل‌ونقل، سلامت و خودرو نفوذ پیدا کرده و آن‌ها را به سمت هوشمندسازی کشانده است.

اینترنت هوشمند IOT

در واقع می‌توانیم اینطور بیان کنیم هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد، توسط اینترنت اشیاء می‌تواند به یک دستگاهی که کاملا هوشمند است، تبدیل شود. در واقع می‌توانیم از IOT به عنوان یک عاملی یاد کنیم که باعث محبوبیت روز افزون تکنولوژی می‌شود. در کل اینترنت اشیاء می‌تواند همراه با خود مزایای گوناگونی را داشته باشد و کاربردهای متعددی را از خود به اشتراک بگذارد. در ادامه به بررسی کامل‌تری از این موضوع خواهیم پرداخت؛ پس تا انتها دنبال‌کننده ما باشید.

اینترنت اشیاء چیست و چگونه کار می‌کند؟

اکوسیستمی که از اینترنت اشیاء می‌توانید مشاهده کنید، مجموعه‌ای از دستگاه‌های هوشمند بوده که مبتنی بر وب هستند. این اکوسیستم با کمک سنسورها، سخت‌افزارهای ارتباطی و پردازنده‌ها انواع اطلاعات را از محیط گردآوری کرده و سپس آن‌ها را پردازش می‌کند. داده‌هایی که جمع‌آوری شده‌اند برای اینکه به درگاه‌های ارتباطی IOT متصل شوند، از حسگرها استفاده می‌کنند. این کار باعث تحلیل فضای ابری خواهد شد و به صورت محلی نیز مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

همچنین لازم به ذکر است در بیشتر مواقع اینترنت اشیاء بدون دخالت نیروی انسانی کار خود را انجام می‌دهد. افراد این قابلیت را خواهند داشت تا با دستگاه‌های موجود در این اکوسیستم تعامل لازم را برقرار کنند، به تنظیم آن‌ها بپردازند و در نهایت دستورالعمل‌های لازم را مبنی بر دسترسی به داده‌ها، صادر کنند. این اکوسیستم می‌تواند در هر بخشی مورد استفاده قرار بگیرد. از بخش زندگی روزمره گرفته تا صنایع گوناگون و کسب‌وکارهای مختلف. در کل می‌توانیم اینطور بیان کنیم دور از انتظار نیست در آینده‌ای نه چندان دور تمام بخش‌های زندگیمان آمیخته با این فناوری شود.

اینترنت هوشمند IOT چه مزایایی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم اینترنت اشیاء IOT توانسته مزایای متعددی را به خود اختصاص دهد. هر کدام از این مزایا بسیار حائز اهمیت بوده و می‌توانند معنای واقعی تکنولوژی را منتقل کنند. در یک نگاه کلی این مزایا شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

• می‌تواند بر فرایندهای تجاری نظارت کاملی را داشته باشد.

• تجربه مشتری یا CX را بهبود می‌بخشد.

• در وقت و پول نهایت صرفه‌جویی را به ارمغان خواهد آورد.

• اینترنت اشیاء اگر در کسب‌وکارها مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند بهره‌وری کارکنان را افزایش دهد.

• باعث اخذ تصمیمات تجاری بهتر خواهد شد؛ چرا که می‌تواند مدل‌های مختلف را با یکدیگر ادغام کند.

• همچنین به کسب درآمد بیشتر کمک خواهد کرد.

اینترنت اشیا IOT

آیا با کاربرد اینترنت اشیاء IOT آشنایی دارید؟

به دلیل اینکه اینترنت هوشمند IOT می‌تواند تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای را بر روی زندگی و کار راحت داشته باشد، می‌توانید شاهد کاربردهای متنوعی باشید. امروزه شرکت‌های گوناگونی وجود دارند که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و برترین خدمات را از خود به اشتراک می‌گذارند. اگر بخواهیم به کاربردهای مهم اینترنت اشیاء اشاره داشته باشیم، ذکر گزینه‌های زیر در اولویت قرار می‌گیرد:

• اینترنت اشیاء برای افراد و خانه‌ها استفاده می‌شود

اولین کاربردی که می‌توانید از اینترنت هوشمند مشاهده کنید، برای افراد و خانه‌ها است. زمانی که اینترنت اشیاء بر روی تجهیزات خانه اعمال می‌شود، در آن صورت می‌توانید شاهد مصرف انرژی بهینه‌تر باشید. همچنین اداره و مدیریت خانه نیز به صورت راحت‌تر انجام خواهد گرفت. زمانی که اینترنت هوشمند به داخل خانه‌ها راه پیدا می‌کند، در آن صورت مالک می‌تواند از راه دور تمام وسایل و تجهیزات خانه را کنترل کند. کنترل از راه دور توسط کامپیوتر و یا دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود.

• در اتومبیل کاربرد دارد

کاربرد بعدی که می‌توانیم برای اینترنت هوشمند IOT نام ببریم، اتومبیل است. برای اینکه اتومبیل بتواند محیط را به خوبی ارزیابی کند و راندن بهتری را از خود به نمایش بگذارد، می‌توان از حسگرهای متفاوتی در آن استفاده کرد. در کل وقتی این حسگرها با سیستم‌های کنترلی پیشرفته ترکیب می‌شوند، نتیجه‌ای که به نمایش می‌گذارند، فوق‌العاده است.

• در کارخانجات می‌توان از اینترنت هوشمند IOT استفاده کرد

اینترنت اشیاء در کارخانجات نیز نفوذ پیدا کرده است. زمانی که از اینترنت اشیاء در کارخانجات استفاده می‌کنند، تولیدکنندگان این قابلیت را خواهند داشت تا هر وظیفه تکراری که در فرایندها وجود دارند را خودکارسازی کنند.

• از کاربرد اینترنت هوشمند در آموزش نیز غافل نشوید

مورد بعدی که می‌توانیم نام ببریم، کاربرد اینترنت هوشمند در آموزش است. برای اینکه بتوان در آموزش باعث ایجاد درک عمیق‌تری شد، می‌توان نسبت به استفاده از اینترنت IOT اقدام کرد. می‌توانید شاهد استفاده از اینترنت هوشمند در بخش‌های زیر باشید:

  1. آموزش زبان‌های خارجی
  2. کلاس‌های هوشمند و متصل
  3. آموزش به دانش‌آموزان استثنایی و معلول
  4. استفاده در کلاس‌های تربیت بدنی
  5. امنیت بخشیدن به کلاس‌های درس
  6. نظارت کردن بر کلاس‌های درس
  7. خودکارسازی نظارت بر حضور و غیاب
  8. سلامت روح و روان دانش‌آموزان

پس همانطور که مشاهده کردید، اینترنت اشیاء می‌تواند حضوری بسیار پررنگ در بخش آموزش داشته باشد. در ادامه به یکی دیگر از کاربردها خواهیم پرداخت.

• در پزشکی نیز شاهد اینترنت هوشمند خواهید بود

بخش کاربردها تنها به موارد ذکر شده محدود نمی‌شوند و گزینه‌های دیگری را نیز با خود به همراه دارند. یکی از این صنایع، صنعت پزشکی است. از اینترنت هوشمند IOT در بخش پزشکی با عناوین دیگری نیز یاد می‌شود که از جمله آن‌ها می‎توانیم به سلامت دیجیتال، پزشکی از راه دور و سلامت از راه دور اشاره داشته باشیم.

• دیگر کاربردهایی که باید بدانید

همانطور که اشاره کردیم به دلیل مزایای بی‌شماری که اینترنت اشیاء دارد، شاهد کاربردهای متنوعی از آن خواهید بود. چند مورد از آن‌ها را برای شما توضیح دادیم؛ اما کاربردها تنها به همین موارد ختم نشده و می‌توانیم گزینه‌های زیر را نیز نام ببریم:

  • از اینترنت هوشمند IOT در کشاورزی بسیار استفاده می‌شود. در واقع اینترنت هوشمند در کشاورزی توانسته یک انقلاب عظیم را به وجود بیاورد.
  • برای هوشمندسازی شهرها نیز می‌توان از این اینترنت اشیاء بهره برد. در این شرایط دستگاه‌های مربوطه می‌توانند اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنند و از این طریق باعث مدیریت بهتر شهر شوند. همچنین منابع و ترافیک را نیز می‌تواند کنترل کند.
  • در انواع کسب‌وکارها می‌توان از اینترنت هوشمند بهره برد. این کار باعث مقرون‌به‌صرفه شدن هزینه‌ها و کارایی بهتر خواهد شد. در خرده‌فروشی‌ها نیز از IOT استفاده می‌شود. این کار می‌تواند باعث موقعیت‌یابی محصولات و نظارت بهتر بر روی فهرست شود.

هوشمند

درباره آینده اینترنت هوشمند IOT چه می‌دانید؟

حالا در این بخش قصد داریم شما را با آینده اینترنت هوشمند IOT آشنا کنیم. اگر دستگاه‌های جدید افزایش پیدا کنند و در کنار آن قیمت حسگرها نیز کمتر شوند، می‌توانید شاهد مقرون‌به‌صرفه بودن اینترنت اشیاء باشید. اکثر شرکت‌هایی که در حوزه اینترنت اشیاء فعالیت دارند، گام‌های آزمایشی خود را طی می‌کنند؛ چرا که فناوری‌های لازمی که برای این کار مورد نیاز هستند در مرحله آزمایشی قرار گرفته‌اند. این فناوری‌ها شامل حسگر، اتصالات 5G، تحلیل‌های قدرت و… می‌شوند. تمامی این موارد در کنار هم جمع می‌شوند تا بتوانید شاهد آینده‌دار بودن اینترنت اشیاء یا IOT باشید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا به ارائه اطلاعاتی درباره اینترنت اشیاء یا اینترنت هوشمند IOT بپردازیم. این نوع از فناوری می‌تواند در صنایع مختلفی مورد کاربرد قرار بگیرد و از این طریق انجام و مدیریت بسیاری از کارها را راحت‌تر از آن چیزی کند که تصور می‌شود. اینترنت هوشمند باتوجه‌به ساختاری که دارد، توانسته مزایای گوناگونی را از خود به نمایش بگذارد که چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کردیم. همچنین باید بگوییم باتوجه‌به زیرساخت‌های آزمایشی که وجود دارند، می‌توان به آینده اینترنت هوشمند یا IOT بسیار امیدوار بود.