فناوری های جدید در هوشمند سازی پارکینگ

پارک هوشمند، یک استراتژی پارکینگ است که فناوری و نوآوری انسانی را در تلاش برای استفاده کمتر از منابع ممکن مانند سوخت، زمان و فضا و در راستای دستیابی به پارکینگ سریع‌تر، آسان‌تر و متراکم‌تر وسایل نقلیه، ترکیب می‌کند. هوشمند سازی پارکینگ و حمل و نقل هوشمند، بر این اصل اساسی اکولوژیکی مبتنی است که همه ما به هم متصل هستیم.

پارکینگ هوشمند چیست؟

پارکینگ و حمل و نقل هر دو در جابجایی افراد و کالاها ضروری هستند. چشم انداز پارکینگ و حمل و نقل هوشمند و فناوری های همپوشانی، به طور پیوسته در یک جریان یکپارچه در هم می آمیزند. طبق تحقیقات انجام شده 30 درصد از ترافیک به خصوص در شهرهای بزرگ ناشی از پارکینگ است.

پارکینگ هوشمند
پارکینگ هوشمند

این درصد می تواند تا سال 2025 حتی بیشتر شود. سوء مدیریت مکان های پارکینگ موجود و افزایش تعداد وسایل نقلیه در جاده ها به خوبی مشاهده می شود و چنین ازدحام ترافیکی، باعث معرفی سیستم هوشمند سازی پارکینگ هوشمند شده است.

این فناوری مدرن استفاده از فضای پارک را بهینه می‌کند و به ساده ‌سازی جریان ترافیک کمک می‌نماید. بنابراین، بهتر است ببینیم پارکینگ هوشمند دقیقا چیست؟ چگونه یک سیستم مدیریت پارکینگ هوشمند ایجاد کنیم که بتواند مفید باشد؟

هوشمند سازی پارکینگ ، یک راه‌حل نرم ‌افزاری است که از فناوری ‌های اینترنت اشیا مانند دستگاه‌ های حسگر، دوربین‌ ها یا سنسورهای شمارش برای تشخیص اینکه کدام منطقه پارک اشغال شده یا در دسترس است، استفاده می‌کند و اغلب از داده ‌های حسگر برای طراحی نقشه پارک در زمان واقعی استفاده می‌نماید.

چنین حسگرهایی با دروازه ارتباط برقرار می کنند و داده ها را به ابر منتقل می نمایند. سپس در دسترس بودن اسلات های پارکینگ به طور خودکار توسط حسگرهای تشخیص خودرو نشان داده می شود. همچنین با هوشمند سازی پارکینگ می‌توان آن را روی نرم ‌افزار یا اپلیکیشن نصب شده بر روی اسلات‌های موجود مشاهده کرد تا فضا به سرعت توسط درایورها شناسایی شود.

سیستم پارکینگ هوشمند چگونه کار می کند؟

قبل از اینکه مستقیماً وارد فرآیند توسعه برنامه پارکینگ ماشین شوید، باید بدانید که برنامه وب از دیدگاه کاربر چگونه کار می کند. بنابراین، در اینجا مراحلی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. نحوه عملکرد سیستم هوشمند سازی پارکینگ بدین شرح می باشد.

نرم افزارهای هوشمند سازی پارکینگ
نرم افزارهای هوشمند سازی پارکینگ

در ابتدا کاربر مکان خودرو را ارسال کرده و ناوبر تلفن هوشمند، موقعیت مکانی GPS را در برنامه پس از دانلود فعال می کند.کاربران موقعیت مکانی خودرو را برای ارائه دهنده پارکینگ در سیستم هوشمند ارسال می کنند.

اپلیکیشن هوشمند سازی پارکینگ ، انواع جای پارک را برای تجربه بهتر فراهم می کند. کاربر فضاهای پارکینگ اشغال شده و موجود منطقه را بررسی می کند. از سویی دیگر، پارکینگ گاراژ، برای خودروی مورد نظر اختصاص می یابد. این برنامه، محل پارک را به ناوبر توصیه می کند.

رانندگان همچنین اسلات های توصیه شده را بر اساس قیمت یا مسافت مقایسه می کنند تا مطابقت کامل را پیدا کنند. در این سیستم هوشمند سازی پارکینگ ، کاربران پارکینگ انتخابی را رزرو کرده و کد دسترسی دریافت می کنند.

سپس یک راه حل مبتنی بر مکان، وسیله نقلیه را هدایت می کند تا در محوطه موجود شروع به پارک کند. پس از اتمام دوره پارکینگ، برنامه به ارائه دهنده اطلاع می دهد که کاربر خودرو را باز کرده و مبلغ صورتحساب را به عنوان هزینه اعلام نماید.

عملکرد بی نظیر پارکینگ هوشمند

در واقع در هوشمند سازی پارکینگ ، باید گفت که این سیستم در هسته خود، داده های جمع آوری شده از فناوری اینترنت اشیا و هوش مصنوعی است تا تجربه کلی بهتری از پارکینگ ارائه دهد. در اینجا قطعات ضروری برای عملکرد پارکینگ هوشمند وجود دارد که شامل یک سنسور، ارتباط با راننده و یک داشبورد است. سنسور داده ها را در محل پارکینگ یا فضاهای پارکینگ جمع آوری و پردازش می کند. انواع مختلفی از سنسورهای پارک هوشمند وجود دارد.

از سویی دیگر، در هوشمند سازی پارکینگ ، برقراری ارتباط با راننده بسته به محیط یا هدفی که برای دستیابی به آن تلاش می شود به روش های مختلفی انجام می شود. هنگامی که اطلاعات مربوط به اشغال وسیله نقلیه، زمان اقامت، اطلاعات پرداخت و موارد دیگر از حسگرهای پیشرفته پارکینگ جمع آوری شد، برخی از این اطلاعات باید در زمان واقعی به راننده تحویل داده شود.

این معمولاً در هوشمند سازی پارکینگ ، از طریق یک برنامه یا با علائم دیجیتال محلی در خیابان انجام می شود. این کاملا روشن است که سیستم های پارک هوشمند به گونه ای ساخته شده اند که مستقل باشند، اما شهرها، فرودگاه ها، مراکز خرید، اپراتورها و غیره می توانند اطلاعات پارکینگ خود را از داشبورد پشتیبان مشاهده کنند.

انواع سیستم های پارک هوشمند

با یک سیستم هوشمند سازی پارکینگ در محل، قبل از اینکه خانه خود را ترک کنید، برنامه پارکینگ را بررسی می کنید تا به بهترین نقطه موجود هدایت شوید. برای سادگی، سیستم های پارکینگ هوشمند، به 3 نوع اصلی تقسیم می شوند:

سنسورهای زمینی پارکینگ هوشمند

سنسورهای زمینی چندین دهه است که وجود دارند و در طول سال ها تغییر چندانی نکرده اند. با استفاده از فناوری رادار، حسگرهای زمینی در هر فضای پارکینگ نصب می‌شوند. در این نوع از هوشمند سازی پارکینگ ، هنگامی که یک خودرو وارد فضا می شود، حسگر، یک شی در بالای آن را شناسایی می کند و آن فضای پارک را به عنوان اشغال شده ثبت می کند.

این سیستم معمولا در پارکینگ های سرپوشیده انجام می شود. این معمولاً شامل یک دروازه قابل بلند شدن است که به اتومبیل ها اجازه ورود و خروج را می دهد در حالی که تعداد وسایل نقلیه را شمارش می کند و بلیط را برای پرداخت ارائه می کند که نوعی از هوشمند سازی پارکینگ به شمار می آید.

سنسورهای پارکینگ بالای سر یا سیستم های مبتنی بر دوربین

با استفاده از سنسورها یا دوربین ‌های پارک بالای سر، می ‌توان مکان ‌های پارک بزرگ یا پارک در خیابان را با کارایی بیشتری از بالا مشاهده کرد. با استفاده از پایه چراغ یا ساختمان، یک حسگر پارک هوشمند می تواند بسیاری از خودروها را در یک زمان تشخیص دهد که نمونه ای بارز از هوشمند سازی پارکینگ می باشد

فناوری های نوین در سیستم پارک هوشمند
فناوری های نوین در سیستم پارک هوشمند

مزایای پارکینگ هوشمند

از جمله مزایایی که پارکینگ های هوشمند از آن بهره مند هستند، می توان به موارد متعددی اشاره کرد. این امر باعث جلوگیری از انتشارات غیرضروری خودرو، ناشی از ترافیک جستجوی پارکینگ خواهد شد.

همچنین، باعث صرفه جویی در زمان و دردسر رانندگان می شود تا فضای پارکینگ ایده آل خود را به سرعت و به راحتی پیدا کنند. ضمن آنکه هوشمند سازی پارکینگ ، داده‌هایی را تولید می‌کند که می‌توانند برای اتصال سایر روش‌ های حمل ‌و نقل استفاده شوند.

مزایای نرم افزار سیستم پارک هوشمند

در حالی که نرم ‌افزار سیستم مدیریت پارکینگ مبتنی بر اینترنت اشیا به یافتن سریع‌تر فضای پارکینگ موجود کمک می‌کند، اما از نظر درآمد و موارد دیگر نیز برای شرکت مفید است. از جمله مزایای نرم افزار سیستم هوشمند سازی پارکینگ می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

کاهش ترافیک و آلودگی:

زمانی که راننده دقیقاً بداند کجا باید برود، رانندگی بیش از حد را کاهش داده و در نتیجه حرکت ترافیک در مناطق مسکونی را بهبود می بخشد. همچنین، از آنجایی که سیستم ‌های پارک هوشمند گزینه‌ای برای تجربه پارک سریع وسیله نقلیه می‌دهند، آلودگی خودروهایی که در پارکینگ بیکار ایستاده ‌اند و منتظر فضا هستند را کاهش می‌دهد.

نظارت در زمان واقعی:

راه‌حل‌ های هوشمند سازی پارکینگ و پارک خودکار به ساده ‌سازی جستجو و سرعت بخشیدن به فرآیند پارک منجر می ‌شوند و در نتیجه باعث حدس ‌زنی کمتری در جستجوی فضای موجود می ‌شود. فناوری ‌های IoT (اینترنت اشیا) به مکان ‌یابی فضایی در یک شهر جدید و ردیابی اشغال مکان ‌های پارکینگ در زمان واقعی کمک می ‌کنند تا تضمین کنند که زمان رانندگان هنگام رانندگی در پارکینگ ‌های شلوغ تلف نمی ‌شود.

پارکینگ بهینه:

سیستم ‌های هوشمند سازی پارکینگ ، رانندگان را تشویق می‌کنند تا بهترین موقعیت موجود را به راحتی پیدا کنند که باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه و تلاش می ‌شود. به این ترتیب، بسته به متغیرهای مختلف هنگام تخصیص موقعیت، مانند ارتفاع وسیله نقلیه، وزن و غیره، از منطقه موجود به طور موثر استفاده می شود.

هزینه های کاهش یافته:

مزیت دیگری که از ارائه یک سیستم کارآمد مدیریت هوشمند سازی پارکینگ به دست می آورید، هزینه است. شما پول نقد بیشتری پس انداز می کنید؛ زیرا با نیروی انسانی کم کار می کند. مکانیزاسیون بیشتر و اقدامات دستی کمتر، باعث صرفه جویی در هزینه های کار می شود. با فرآیندهای خودکار، داده ها و ارائه عملیات انطباق هدفمند، فناوری سیستم های پارک هوشمند این هزینه های سربار را کاهش می دهد.

خدمات پیشرفته:

با استفاده از فناوری پیشرفته مدیریت هوشمند سازی پارکینگ و ملاحظات دسترسی، بازدیدکنندگان مطمئناً راضی خواهند بود، خواه مقصد یک فروشگاه رفاه، یک فرودگاه یا یک دفتر تجاری شرکتی باشد. چنین تجربه پارکینگ مناسبی، تصویر برند مشتری یک شرکت تجاری یا شرکتی را به طور کامل افزایش می دهد.

افزایش درآمد:

داده ‌های حسگر تشخیص خودرو در هوشمند سازی پارکینگ ، دید واضحی را نشان می‌دهد که در کدام فضاها یا مکان ‌های ترافیک بالاتر و کمتری دارند. این در نهایت به کسب‌ و کارها این امکان را می ‌دهد که فراتر از ساعات کاری تصمیم بگیرند که کجا پارکینگ بیشتری را گسترش دهند تا درآمد افزایشی از پارکینگ‌ های خود ایجاد نمایند.