مقالات
مزایای اینترنت اشیا

مزایای اینترنت اشیا

مزایای اینترنت اشیا

1. اتوماسیون صنعتی

شرکت ها از اینترنت اشیا IOT به عنوان راهی برای افزایش قابلیت اطمینان هر کاری که ممکن است که به صورت خودکار انجام شود، استفاده می کنند. این امر به ویژه در مورد صنعت تولید صادق است. به عنوان مثال، یک کارخانه هوشمند را در نظر بگیرید. اتوماسیون مدرن در زمینه های مختلف تولید، به ساختن اشیا توسط روبات ها متکی است. تعمیر و نگهداری سنتی به این معنی است که تولید به خاطر عمل بازرسی، تعمیر یا جایگزینی کند و یا تعطیل می شود. اما تولیدکنندگان در حوزه اینترنت اشیا IOT، مزیتی هایی به دست می آورند. آنها از دستگاه هایی استفاده می کنند که دارای اینترنت هستند.

در این شرایط، شرکت ‌ها به داده‌ های حسی تولید شده از ماشین‌ هایی که در کف کارخانه ساخته می شود، دسترسی دارند. همچنین دانشمندان می ‌توانند الگوریتمی برای مطالعه داده‌ ها طراحی کنند که به پیش‌ بینی احتمال خرابی این ماشین‌ ها کمک می کند.

تجزیه و تحلیل داده ‌های پیش‌ بینی‌ شده حاصل از اینترنت اشیا IOT این امکان را ایجاد می کند تا تعمیر و نگهداری به موقع صورت بگیرد و میزان اختلال در روند کسب و کار به حداقل برسد. کارهای یکنواخت به صورت خودکار و توسط ماشین ها انجام می شود و به کارمندان اجازه می دهد بر روی سایر فرآیندهای مهم تجاری تمرکز کنند. در حالی که اتوماسیون صنعتی به ارائه قابلیت هایی برای شرکت جهت افزایش سطح تولید و کارایی کمک می کند، درک و پیش بینی سلامت یک شی را نیز دارد.

تولیدکنندگان از طریق اتصال اینترنت اشیا IOT، قادر به جمع ‌آوری داده ‌ها از چندین دستگاه هستند. این کار فرآیندی را آغاز می ‌کند که به موجب آن، بررسی‌ های سلامت یا تجزیه و تحلیل ‌های طولانی ‌مدت معنی‌ دار پیرامون آن داده‌ ها امکان ‌پذیر می شود. در دهه گذشته، ما توانایی خود را برای جمع آوری اطلاعات بلادرنگ درباره اتفاقات و انجام تجزیه و تحلیل به موقع افزایش داده ایم. به این ترتیب، شرکت‌ های تولیدی می ‌توانند از «ارتباط متقابل» که از اینترنت اشیا IOT ناشی می‌ شود، سرمایه‌ گذاری کنند.

2. جمع آوری داده ها

حجم داده ها در جهان هیچگاه به گستردگی امروز نبوده است و با نگاهی رو به جلو، سرعت تولید این داده ها به طور مداوم در حال افزایش است و گویای آینده ‌ای غنی از داده‌ است. اما اگر ما توانایی دسترسی، تجمیع، تجزیه و تحلیل و همچنین بهبود روش استفاده از آن داده ها را نداشته باشیم، چه فایده ای دارد؟

جذابیت اساسی اینترنت اشیا IOT این است که دستگاه ها حجم بی سابقه ای از داده را تولید می کنند. انبوه اطلاعات، این امکان را برای افراد و کسب و کارها فراهم می کند تا تصمیمات بهتر و آگاهانه تری بگیرند. با این حال، داده ها باید قابل بازیابی باشند. یکی از چالش های IOT این است که چگونه داده های تولید شده از دستگاه را به جایی برسانیم که بتوان آن ها را به طور معناداری تجزیه و تحلیل کرد.

3. تجربه مشتری

اینترنت اشیا IOT بیش از پیش اجازه شخصی سازی شدن می دهد. از آنجایی که همه این دستگاه ‌ها به هم متصل هستند، مشتریان انتظار دارند سطح خاصی از پشتیبانی مشتری که در خود دستگاه تعبیه شده، وجود داشته باشد. خدمات را می توان در همان لحظه تنظیم کرد و بر اساس آنچه مشتری در آن لحظه خاص تقاضا می کند، اصلاح کرد. دستگاه ها همچنین می توانند در طول زمان بهبود یابند، زیرا داده های بیشتری به دست می آورند و می توانند تصمیمات دقیق تری متناسب با نیازهای هر مشتری بگیرند.

4. افزایش درآمد
اینترنت اشیا IOT می تواند به شدت هزینه های یک کسب و کار را کاهش دهد. در عین حال، اینترنت اشیا با ایجاد مجوز برای یک شرکت جهت استفاده از یک عملکرد تجاری جدید، کارایی را افزایش می دهد. به عنوان مثال، سازمانها می توانند با دانستن دقیق میزان تقاضا و زمان مورد نیازشان سود ببرند. در خدمات یک رستوران، اینترنت اشیاء مدیریت موجودی بهتری را ارائه می دهد، به این معنی که غذای تازه تری تحویل داده می شود و ردیابی غذا آسان تر می گردد.

کاربرد اینترنت اشیا تا چه حد گسترده است

اینترنت اشیا مبتنی بر یکپارچه سازی فرآیندهای مختلف نظیر شناسایی، حسگری، شبکه بندی و محاسبه است. در حقیقت IOT، مجموعه ای از نوآوری های فناورانه است که امکان شخصی سازی تعامل کاربر با اشیا مختلف را فراهم می آورد.

در حال حاضر اشیا مرتبط بسیاری نسبت به افراد در جهان وجود دارد. شرکت تحلیلگر فناوری IDC پیش بینی می کند که در مجموع تا سال 2025، 41.6 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا IOT متصل وجود خواهد داشت. همچنین پیشنهاد می‌ کند در حالیکه شاهد ورود قدرتمند خانه ‌های هوشمند و دستگاه‌ های شخصی به عرصه IOT هستیم، تجهیزات صنعتی و خودرویی نیز بزرگ ‌ترین فرصت اشیا متصل را دارند.

خدمات راه اندازی اینترنت اشیا IOT

یکی دیگر از تحلیلگران فناوری، گارتنر، پیش‌ بینی می‌ کند که بخش ‌های شرکتی و خودروسازی امسال 5.8 میلیارد دستگاه خواهند داشت که تقریباً یک چهارم بیشتر از سال 2019 است. به لطف تداوم عرضه کنتورهای هوشمند، شرکت‌ های خدماتی، بالاترین کاربر اینترنت اشیا IOT خواهند بود.

دستگاه های امنیتی، در قالب تشخیص مزاحم و دوربین های وب، دومین کاربرد بزرگ دستگاه های اینترنت اشیا خواهند بود. اتوماسیون ساختمان همچون روشنایی متصل، سریعترین بخش در حال رشد خواهد بود و در مرتبه بعدی، خودروسازی (خودروهای متصل) و مراقبت های بهداشتی (پایش شرایط مزمن) قرار دارند.

در نمای کلی، برای اینترنت اشیا IOT کاربردهای فراوانی در حوزه های مختلف نظیر سلامت، امور کنترل ترافیک، لجستیک، خرده فروشی، کشاورزی، شهرسازی هوشمند، اندازه گیری های هوشمند، نظارت از راه دور، اتوماسیون فرآیند ها و … تعریف شده است. اما با وجود پیشرفت های گسترده در حوزه های تحقیقاتی مختلف نظیر معماری، استانداردسازی، فناوری های نوظهور، امنیت و …، اینترنت اشیا هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد. برای درک عمیق از کاربرد اینترنت اشیا می بایست معنای IOT را درک کنیم و اثر آن بر زندگی روزمره، صنعت و مدل های تجاری جدید را دریابیم.

تمایز در اصطلاح اینترنت اشیا

هنوز در مراحل اولیه ای قرار داریم که در آن هر شخص در تلاش است تا اینترنت اشیا IOT را بر طبق دیدگاه و نیازهای خود تعبیر نماید. به این دلیل، هیچ تعریف جامعی نسبت به اینترنت اشیا وجود نداشته و دیدگاه های موجود در هر پدیده ای به صورت فازی هستند. همچنین امروزه، عبارات دیگری در رابطه با اینترنت اشیا نظیر IOE، WOT، COT و M2M نیز به وجود آمده است. برخی از متخصصین این عبارات را به نحوی در نظر گرفته اند که دارای معنای یکسانی هستند، اما اکثر محققین بین معنای این عبارات و اینترنت اشیا IOT بر طبق دیدگاهی خاص، تفاوت قائل شده اند.

مراحل اولیه اینترنت شامل WWW بود که در کنار HTML استاتیک لینک شده قرار می گرفت. به مرور، این مفهوم به وب 2 تغییر پیدا کرد که امکان تعامل کاربر از طریق شبکه های اجتماعی، فروم ها، وبلاگ ها، پلتفرم های یادگیری الکترونیک، CMS و … را برقرار نمود. مرحله بعدی در تکامل اینترنت وب 3 یا وب معنایی بود. هدف اصلی وب 3 ایجاد محتوای وب و خدماتی بود که توسط تجهیزات بدون دخالت انسان قابل درک بودند. اینترنت اشیا IOT، وب 3 را با ایجاد امکان اتصال کامل در هر زمان و در هر مکان به سطح جدیدی برد. همچنین IOT، خدمات ارزش افزوده نوین را با ترکیب پویایی از انواع مختلف توانمندی ها نظیر حسگری، ارتباطات، پردازش داده ها و … ایجاد نمود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 11 =