مقالات
دیتاسنتر

هر آنچه باید در مورد مرکز داده بدانید

درباره دیتاسنتر بیشتر بدانید

دیتاسنتر که با عنوان مرکز داده شناخته می شود یک مکان فیزیکی است که تمامی خدمات و زیرساخت های مربوط به فناوری اطلاعات و محاسبات را در دل خود جای داده است. اگر بخواهیم به بیانی دیگر به حضورتان برسانیم باید بگوییم مرکز داده یک مکان فیزیکی برای ذخیره و محاسبه داده ها می باشد. حال سوال اینجاست که چرا مرکز داده تا این حد برای کسب و کارها اهمیت و ارزش دارد؟ معمولاً تمامی سازمان ها و کسب و کارهای گوناگون برای اینکه بتوانند به سازماندهی، پردازش، انتشار و ذخیره حجم زیادی از داده های خود بپردازند، به این مرکز داده نیاز دارند.

در حقیقت باید بگوییم که مرکز داده تنها یک مکان نمی باشد بلکه ترکیبی از عناصر و اطلاعات است و به عنوان مخزن اصلی انواع سرورها، سیستم های ذخیره سازی، روتر، انواع تجهیزات فناوری اطلاعات، سوئیچ های شبکه و غیره شناخته می شود. دیتاسنتر یکی از پایگاه های داده مناسبی است که از امنیت و فضای بسیار مناسبی جهت نگهداری تجهیزات با توجه به سیستم تهویه و خنک کاری، برق مناسب و غیره برخوردار می باشد. اگر شما نیز جزء امنیت اطلاعات کسب و کارهای خود نیازمند به این مرکز هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را در این رابطه کسب کنید.

چرا مرکز داده برای کسب و کارها اهمیت دارد؟

به جرأت می توانیم بگوییم که تقریباً تمامی کسب و کارهای مدرن در جوامع امروزی به دیتاسنتر نیاز دارند. مرکز داده تقریبا می تواند تمامی محاسبات ذخیره سازی داده ها و همچنین برنامه‌های کاربردی تجاری یک شرکت را پشتیبانی نماید. مرکز به سازمان ها این اختیار را می دهد تا بتوانند قدرت پردازش خود را متمرکز ساخته و افزایش دهند و تمامی خدمات از جمله پرسنل فناوری اطلاعات و امنیت، امکانات محاسباتی و محاسبات و زیرساخت های اتصال شبکه را پوشش می دهد. بهتر است بگوییم که بدون مرکز داده شرکت‌ها نمی‌توانند دسترسی سریع و امنیتی به داده های خود داشته باشند و از این رو روز به روز با کاهش مشتری و سود زیاد روبرو خواهند شد.

البته خوشبختانه باید بگوییم که در این جهان مدرن دیتاسنتر با توجه به افزایش تقاضای تجارت اطلاعات در میان کسب و کارها بسیار رونق یافته است و اینک تمامی کسب و کارهای مدرن امروزه می توانند برای خود یک دیتاسنتر داشته باشند. این موضوع شامل شرکت های بزرگ و کوچک، موسسات دولتی و بسیاری از سازمان ها می باشد. با مرکز داده تمامی اسناد، نمودارها، فیلم ها به راحتی ذخیره شده و از هر جا قابل دسترسی هستند افراد می توانند فایل ها را با ایمیل به اشتراک بگذارند و اطلاعات نیز در امنیت کامل به سر خواهند برد.

دیتاسنتر چند نوع است؟

به طور کلی باید بگویم که ما چهار دسته دیتاسنتر داریم. این طبقه بندی ها با توجه به مدل های سرویس دهی این مراکز داده انجام می‌شوند؛ و می توانند بستگی به این داشته باشند که متعلق به یک یا چند سازمان می باشند؟ موقعیت قرارگیری آن ها چگونه است و چه فناوری هایی برای محاسبات و ذخیره سازی در آن استفاده شده است.

1. دیتاسنتر مدیریت شده

این نوع مرکز داده توسط همان شرکت ارائه دهنده خدمات دیتاسنتر مدیریت می گردد. به عبارت دیگر مشتریان به جای اینکه بخواهند هزینه‌های زیادی صرف کرده و به خرید آن بپردازند، می آیند تجهیزات و زیرساخت ها را از شرکت ارائه دهنده اجاره می نمایند.

مرکز داده مدیریت شده
مرکز داده مدیریت شده

2. دیتاسنتر سازمانی

دیگر از انواع مراکز داده نیز می توانیم به سازمانی آن اشاره کنیم که توسط خود مشتری ها و یا خود شرکت ها راه اندازی می گردد. علاوه بر راه اندازی توسط خود آن ها نیز مدیریت می شوند. این دیتاسنتر ها بسیار رواج دارند و توسط سازمان هایی راه اندازی می شوند که برای اهداف خودشان آن را ساخته اند.

3. دیتاسنتر کولوکیشن

در حقیقت باید بگوییم که مراکز داده کولوکیشن به عنوان یک ملک اجاره‌ای عمل کرده که در آن تمام تجهیزات و سیستم ها، منابع هایی که یک مرکز داده در اختیار افراد قرار می دهند اجاره ای هستند. در این مراکز داده می توانیم تجهیزات نگهداری و زیرساخت‌ها همانند سیستم خنک کننده، امنیت، ارائه خدمات از جمله تهیه سرورها، سخت‌افزارها، پهنای باند و ساختمان را مشاهده کنیم و خود مشتری نیز می تواند از طریق آن فضای ذخیره سازی فایروال ها و سرور ها را مدیریت کند.

4. مرکز داده ابری

مرکز داده ابری گاهی اوقات با کمک یک ارائه دهنده خدمات مدیریت شده شرکت، به مشتریان ارائه می گردد به عنوان مثال داده ها و اپلیکیشن ها به وسیله یک ارائه دهنده خدمات ابری که می توانیم به سرویس های وب آمازون اشاره کنیم یا سایر ارائه دهنده های خدمات ابری عمومی میزبانی می گردند.

درباره دیتاسنتر بیشتر بدانید

دیتاسنتر اشتراکی و اختصاصی چه تفاوتی با هم دارند؟

معمولاً برخی از مراکز داده یا به صورت اشتراکی ارائه می شوند و یا به صورت اختصاصی. حال منظور از دیتاسنتر اختصاصی و اشتراکی چیست؟ دیتاسنتر اشتراکی به این موضوع اشاره دارد که یک فضای فیزیکی می تواند بیش از ۱۰۰۰ تعداد از سرورهای کامپیوتر را پشتیبانی نماید و هر کدام از آن ها به یک شرکت و یا سازمان های متفاوتی تعلق دارد.
اما دیتاسنتر های اختصاصی دقیقا برعکس هستند. آن ها مختص یک سازمان هستند و تمام قدرت زیرساختی و رایانشی او متعلق به یک شرکت می باشد. البته با توجه به پیشرفت های روز افزون و برخی از خدمات خاص موجب شدند که دیتاسنتر اختصاصی بتواند همانند دیتاسنترهای اشتراکی عمل کند که این موضوع خود باعث کاهش هزینه ها و همچنین است افزایش بهره‌وری قابل توجهی برای سازمان ها و شرکت ها می باشد.

جمع بندی نهایی

یک دیتاسنتر عالی می بایست از ویژگی هایی همچون توسعه آسان، راه کارهای امنیتی، مدیریت ساده، ضریب بالا و همچنین قابلیت اطمینان برخوردار باشد. به همین خاطر پیشنهاد می نماییم حتما قبل از انتخاب دیتاسنتر به نکات قابل توجه در آن ها اهمیت داده تا خریدی مطمئن داشته باشید. کارشناسان توسعه ریز کامپیوتر با سال ها تجربه در حوزه فناوری اطلاعات می توانند شما را در این حوزه راهنمایی نماید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 2 =