مقالات
کاربرد های اینترنت اشیا iot

کاربرد اینترنت اشیا

چه صنایعی می توانند از اینترنت اشیا بهره ببرند؟

سازمان ‌هایی که در استفاده از اینترنت اشیا IOT مناسب ‌تر هستند، سازمان‌ هایی هستند که از دستگاه ‌های حسگر در فرآیندهای تجاری خود سود می ‌برند.

1- ساخت

تولیدکنندگان می توانند با استفاده از نظارت خط تولید برای فعال کردن تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، در تجهیزات زمانی که حسگرها خرابی قریب الوقوع را تشخیص می دهند، مزیتی رقابتی به دست آورند. در واقع سنسورها می توانند زمانی که خروجی تولید به خطر می افتد اندازه گیری هایی را انجام دهند. با کمک هشدارهای حسگر، سازندگان می توانند به سرعت تجهیزات را از نظر دقت بررسی کنند یا آن را تا زمان تعمیر از تولید خارج کنند. این کار به شرکت ها اجازه می دهد تا هزینه های عملیاتی را کاهش دهند، زمان کار بهتری داشته باشند و مدیریت عملکرد دارایی را بهبود بخشند.

2- خودرو

صنعت خودروسازی مزایای قابل توجهی را از استفاده از برنامه های کاربردی اینترنت اشیا IOT دریافت می کند. علاوه بر مزایای استفاده از اینترنت اشیا در خطوط تولید، حسگرها می توانند خرابی تجهیزات قریب الوقوع را در وسایل نقلیه ای که در حال حاضر در جاده هستند، شناسایی کرده و با جزئیات و با توصیه هایی به راننده هشدار دهند. به لطف اطلاعات انبوهی که توسط برنامه های کاربردی مبتنی بر اینترنت اشیا جمع آوری شده است، تولیدکنندگان و تامین کنندگان خودرو می توانند درباره نحوه کارکرد خودروها و اطلاع رسانی صاحبان خودرو، نتایج بیشتری کسب کنند.

3- حمل و نقل و تدارکات

سیستم های حمل و نقل و لجستیک از انواع برنامه های اینترنت اشیا IOT سود می برند. به لطف داده های حسگر اینترنت اشیا، ناوگان خودروها، کامیون ها، کشتی ها و قطارهایی که چیزی حمل می کنند، می توانند بر اساس شرایط آب و هوایی، در دسترس بودن وسیله نقلیه یا در دسترس بودن راننده تغییر مسیر دهند. خود اجزای حمل شده توسط وسایل نقلیه نیز می تواند به حسگرهایی برای نظارت بر ردیابی و کنترل مجهز شود. صنایع غذایی و آشامیدنی، گل ‌ها و صنایع داروسازی اغلب دارای محصولی حساس به دما هستند که از هشدارهای افزایش یا کاهش دمای برنامه ‌های نظارت بر اینترنت اشیا، سود زیادی می ‌برند.

4- خرده فروشی

برنامه های کاربردی اینترنت اشیا IOT به شرکت های خرده فروشی امکان مدیریت موجودی، بهبود تجربه مشتری، بهینه سازی زنجیره تامین و کاهش هزینه های عملیاتی را می دهد. به عنوان مثال، قفسه ‌های هوشمند مجهز به حسگرهای وزن می‌ توانند اطلاعات مبتنی بر RFID را جمع‌ آوری کنند و داده ‌ها را به پلتفرم اینترنت اشیا ارسال کنند تا به طور خودکار موجودی انبار را نظارت کند و در صورت کم شدن اقلام هشدارها را راه‌ اندازی کند.

5- بخش عمومی

مزایای اینترنت اشیا IOT در بخش عمومی و سایر محیط های مرتبط با خدمات به همین ترتیب گسترده است. برای مثال، شرکت‌ های دولتی می ‌توانند از برنامه های مبتنی بر اینترنت اشیا استفاده کنند تا کاربران خود را از قطعی ‌های انبوه و حتی وقفه ‌های کوچک ‌تر خدمات آب، برق یا فاضلاب مطلع کنند. برنامه ‌های کاربردی اینترنت اشیا می ‌توانند داده‌ های مربوط به محدوده قطعی را جمع‌ آوری کنند و منابعی را برای کمک به شرکت‌ ها برای بازیابی از قطعی ها با سرعت بیشتری به کار گیرند.

6- مراقبت های بهداشتی

نظارت بر اینترنت اشیا IOT در بخش سلامت، مزایای متعددی را برای صنعت مراقبت های بهداشتی فراهم می کند. پزشکان، پرستاران و متولیان امر اغلب نیاز دارند محل دقیق استقرار امکانات کمک به بیمار مانند ویلچر را بدانند. هنگامی که ویلچرهای یک بیمارستان به حسگرهای اینترنت اشیا مجهز می شوند، می توان آنها را از برنامه نظارت بر اموال کمک بیمار، ردیابی کرد تا هر کسی که به دنبال آن است بتواند به سرعت نزدیکترین ویلچر موجود را پیدا کند. بسیاری از اموال بیمارستان را می توان از این طریق ردیابی کرد تا از استفاده صحیح و همچنین حسابداری مالی دارایی های فیزیکی در هر بخش اطمینان حاصل کرد.

7- ایمنی عمومی در تمامی صنایع

علاوه بر ردیابی دارایی ‌های فیزیکی، از اینترنت اشیا IOT می‌ توان برای بهبود ایمنی کارگران استفاده کرد. به عنوان مثال، کارکنان در محیط های خطرناک مانند معادن، میادین نفت و گاز و نیروگاه های شیمیایی و نیروگاهی باید از وقوع یک رویداد خطرناک که ممکن است بر آنها تأثیر بگذارد، اطلاع داشته باشند. هنگامی که این اماکن به برنامه های مبتنی بر حسگر اینترنت اشیا متصل می شوند، می توان از حوادث مطلع شد یا در اسرع وقت از آنها نجات یافت. برنامه های IoT همچنین برای ابزاری استفاده می شوند که می توانند سلامت انسان و شرایط محیطی را بررسی کنند. این نوع برنامه ‌ها نه تنها به افراد کمک می ‌کنند تا سلامت خود را بهتر درک کنند، بلکه به پزشکان اجازه می ‌دهند بیماران را از راه دور نظارت کنند.

استفاده از ابزار پوشیدنی همچون ساعت هوشمند جهت کنترل سلامت فردی

راه های استقرار برنامه های کاربردی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا IOT برای ارائه اطلاعات حسگر و همچنین فعال کردن ارتباط دستگاه به دستگاه، مجموعه گسترده ای از برنامه ها را هدایت می کند. در ادامه تعدادی از محبوب ترین برنامه ها و کارهایی که IOT بر روی آن ها تاثیر می گذارد، آورده شده است.

ایجاد کارایی جدید در تولید از طریق نظارت بر ماشین و نظارت بر کیفیت محصول

ماشین‌ ها را می ‌توان به ‌طور پیوسته پایش و تجزیه و تحلیل کرد تا از عملکرد آنها در محدوده مقاومت لازم اطمینان حاصل شود. همچنین می ‌توان محصولات را در زمان واقعی برای شناسایی و رفع نقص‌ های کیفیت بررسی کرد.

بهبود ردیابی و «حصار حلقه» دارایی های فیزیکی

ردیابی به کسب و کارها این امکان را می دهد تا مکان دارایی را به سرعت تعیین کنند. حصار حلقه به آنها اجازه می دهد تا مطمئن شوند که دارایی های با ارزش بالا در برابر سرقت و حذف محافظت می شوند.

استفاده از ابزارهای پوشیدنی برای نظارت بر تجزیه و تحلیل سلامت انسان و شرایط محیطی
پوشیدنی‌ های حاوی اینترنت اشیا IOT به مردم این امکان را می ‌دهد تا سلامت خود را بهتر درک کنند و به پزشکان اجازه دهند تا از راه دور بیماران را تحت نظر بگیرند. این فناوری همچنین شرکت ها را قادر می سازد تا سلامت و ایمنی کارکنان خود را ردیابی کنند که به ویژه برای کارگران شاغل در شرایط خطرناک مفید است.

هدایت بهره وری و امکانات جدید را در فرآیندهای موجود

یکی از نمونه های آن استفاده از اینترنت اشیا برای افزایش کارایی و ایمنی در تدارکات متصل برای مدیریت ناوگان است. شرکت ‌ها می ‌توانند از نظارت بر ناوگان اینترنت اشیا برای هدایت کامیون ‌ها، جهت بهبود کارایی استفاده کنند.

فعال کردن تغییرات فرآیند کسب و کار

نمونه‌ ای از آن استفاده از دستگاه ‌های اینترنت اشیا برای دارایی ‌های متصل برای نظارت بر سلامت ماشین ‌های راه دور و ایجاد تماس‌ های سرویس برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است. توانایی نظارت از راه دور ماشین ‌ها همچنین مدل‌ های جدید کسب ‌و کار محصول به‌ عنوان خدمات را امکان ‌پذیر می ‌کند، که در آن مشتریان دیگر نیازی به خرید محصول ندارند، بلکه هزینه استفاده از آن را پرداخت می‌ کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 15 =