اخبار
اینترنت نسل 5 ، اینترنت 5G

اینترنت 5G (نسل 5)

هرآنچه باید در مورد اینترنت 5G (نسل 5) بدانید!

اینترنت 5G (نسل 5) استانداردی بود که با ورود خود به دنیای شبکه‌های ارتباطی و زیرساخت، توانست تغییرات ملموسی را به وجود آورد. این بار حتی اینترنت پا فراتر از شبکه‌های کابلی و داخلی گذاشته و توانسته به پتانسیل ویژه‌ای در دسترسی‌پذیری به شبکه برسد. فناوری بی‌سیم اینترنت نسل 5 در واقع برای ارائه سرعت‌های چند گیگابیت بر ثانیه، تأخیر بسیار کم و قابلیت اطمینان بیشتر و ظرفیت عظیم شبکه طراحی شده است. این روزها دانلود یک فایل 10 گیگابایتی در کمتر از 5 ثانیه دور از ذهن نیست. اینترنت اشیا روی موبایل هوشمند شما در دسترس خواهد بود. همه چیز به نامحدودترین و یکنواخت‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شود و این موارد، بخشی از مزیت‌های شبکه اینترنت 5G است.

اینترنت 5g

ورود اینترنت 5G به دنیای شبکه

فناوری اینترنت نسل پنج در واقع سرعت دسترسی در حال ‌توسعه‌ای است که توسط یک شرکت واحد عرضه نشده است. در واقع نمی‌توان هیچ شرکت یا سازمانی را صاحب آن دانست. در حال حاضر و بر اساس آخرین تغییرات، شما قادر خواهید بود که با سرعت متغیر 10 تا 30 گیگابایت بر ثانیه به این شبکه وصل شده و از ترافیک ارتباطی و اینترنت استفاده کنید. مهم‌ترین مزیت آن سرعت 100 برابری نسبت به نسل‌های قدیمی تر از جمله 4G است.

هیچ شرکت یا شخصی صاحب 5G نیست، اما چندین شرکت در اکوسیستم تلفن همراه وجود دارند که در زنده کردن 5G مشارکت دارند. کوالکام نقش مهمی در ابداع بسیاری از فناوری‌های اساسی که صنعت را به جلو می‌برد دارد. در واقع این شرکت توانست پردازنده‌ای هماهنگ با اینترنت 5G را برای اولین ‌بار توسعه دهد. در نهایت با تمامی این تفاسیر، سوال کلیدی و اساسی مطرح می‌شود: اینترنت 5G چه تأثیری روی زندگی من دارد؟
آینده از آن ماست: نسل 5 اینترنت پرسرعت بی‌سیم
به بیان ساده می‌توان گفت که حالا دیگر مقصد اینترنت دانلود فایل و یا تماشای ویدئو با سرعت بالا نیست. بلکه شما می‌توانید در حوزه‌های واقعیت مجازی (VR)، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی (AI) به سطح پیشرفته‌ای از شبکه دست ‌یابید. به تجربیات جدید و بهبود یافته‌ای از جمله دسترسی تقریباً فوری به خدمات ابری، بازی‌های ابری چندنفره، خرید با واقعیت افزوده و یا استریم داشته باشید.

ارائه سرعت دانلود سریع‌تر، تأخیر کم، و ظرفیت و اتصال بیشتر برای میلیاردها دستگاه مزیت‌های مورد انتظار نسل پنجم اینترنت بود. اما شما حالا می‌توانید از این اینترنت برای ورود به یک ‌دنیای دیجیتال مشابه دنیایی که در آن حضور دارید استفاده کنید. می‌توانید به سراغ واقعیت مجازی و همین ‌طور هوش مصنوعی و یا کنترل ربات‌ها بروید.

حتی از این شبکه در هدایت ماشین‌های خودران و فناوری‌های مرتبط با پزشکی و یا عمل جراحی آنلاین از طریق ربات‌ها نیز استفاده می‌شود. اگرچه مصرف باندهای پردازشی و دکل‌ها بالا رفته و گاه اثرات تخریبی روی محیط‌ زیست از این شبکه گزارش شده است، اما تعداد مزیت‌های آن بیش از حد تصور است و واقعاً نسبت به شبکه LTE یک تغییر فوق‌العاده به ‌حساب می‌آید.

5G در کجا استفاده می‌شود؟ سرعت آن چقدر است؟

به‌ طور کلی، 5G در سه نوع اصلی خدمات متصل، از جمله پهنای باند موبایل پیشرفته، ارتباطات حیاتی مأموریت و اینترنت اشیا عظیم استفاده می‌شود. یکی از قابلیت‌های تعیین‌کننده 5G این است که برای سازگاری با آینده طراحی شده است. فناوری تلفن همراه 5G می‌تواند تجربه‌های همه‌ جانبه جدیدی مانند VR و AR را با نرخ داده سریع‌تر و یکنواخت‌تر، تأخیر کمتر و هزینه به ‌ازای هر بیت پایین‌تر ایجاد کند.

کلیدی‌ترین، هیجان‌انگیزترین و مهم‌ترین بخش شبکه اینترنت نسل 5، سرعت دانلود فوق‌العاده آن است. حداکثر این سرعت تا 20 گیگابایت بر ثانیه و نرخ برای آپلود نصف این عدد یعنی 10 گیگابایت بر ثانیه است. البته این ظرفیت خروجی در پردازنده‌ها و دستگاه‌های گوناگون متفاوت است.

شرکت‌های توسعه زیرساخت، سیستم‌های ماهواره‌ای، دیتاسنترها و البته مراکز علمی و نظامی از جمله مهم‌ترین گستره‌های استفاده از این سیستم خواهند بود. حتی علم داده نیز استفاده ویژه‌ای از شبکه اینترنت 5G خواهد داشت.

شبکه اینترنت نسل 5

ورود اینترنت نسل پنج به ایران

یکی از مهم‌ترین سؤالات کاربران در مورد ورود اینترنت 5G به ایران است. البته که در پاسخ به این سوال و مسئله باید بگوییم که این پلتفرم محبوب شبکه اینترنت بی‌سیم در حال حاضر وارد ایران شده و در چند شهر کشور به‌ صورت فاز آزمایشی اجرا گردیده است. اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، مثل همیشه در این مسیر پیشرو بودند و آنها توانستند مجوزهای لازم برای فازهای اولیه اجرای رسمی و در دسترس قراردادن این سرویس برای عموم کاربران را نیز دریافت کنند. البته هیئت دولت نیز در مورد این شبکه خاطرنشان کرده که اهمیت بیشتری برای آن نسبت به شبکه فیبر نوری قائل است و ترجیح می‌دهد که هزینه‌های بیشتری را بابت همسان‌سازی شبکه اینترنت نسل 5 بی‌سیم پرداخت کند.

مزایای شبکه 5G

استفاده از 5G Ultra Wideband مزایای زیادی دارد. از جمله آنها می‌توان به‌ سرعت دانلود تا 10 برابر سریع‌تر از بالاترین حالت 4G اشاره کرد. شما می‌توانید در صورت نیاز روی موبایل‌های خود یک ویدئوی بلند فول‌اچ‌دی را در عرض کمتر از ده ثانیه دانلود کنید. پایداری شبکه در این نسل بیشتر است. سیستم‌های مخابراتی و دکل‌ها حالا هوشمندتر شده‌اند و برخلاف گذشته که شبکه اینترنت موبایل پایداری خوبی نداشت، حتی Ping و دسترسی‌پذیری به این شبکه نیز به بهترین وضعیت خود رسیده است. شما می‌توانید به‌ راحتی از آن برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده کنید.

برخلاف گذشته که شبکه اینترنت موبایل پایداری لازم برای ورود به VR و یا استفاده از اینترنت اشیا را نداشت، حالا تمامی این نقصان و مشکلات در شبکه فعلی رفع شده است. این شبکه اگرچه شما را وادار به خرید دیوایس‌های جدید می‌کند، اما در نهایت هزینه اینترنت کمتری برای شما به همراه دارد. چون در آن قطع تقریباً به کمترین حد ممکن می‌رسد و شما Packet Loss نخواهید داشت.

اینترنت نسل پنج

آینده اینترنت نسل پنج چگونه است؟

اینترنت 5G اکنون در تمامی سطوح سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در دسترس است. شرکت‌های بزرگ توسعه‌ دهنده و تولیدکنندگان موبایل نیز هم روی دیوایس‌های خود این چیپ را راه‌اندازی کرده‌اند و هم به شما اجازه می‌دهند که از طریق مودم‌های 5G به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشید. این سیستم در حال حاضر در پردازنده‌های موبایل کوالکام اسنپدراگون، از سری 8 تا 4 ارائه می‌شود. این امر باعث می‌شود تا بیش از 3.5 میلیارد کاربر تلفن هوشمند در سراسر جهان به 5G دسترسی داشته باشند.

اگر می‌خواهید از شبکه اینترنت نسل پنجم استفاده کنید، باید گوشی هوشمند جدیدی تهیه کنید که از 5G پشتیبانی می‌کند. برای مثال، گوشی‌های هوشمندی که از پلتفرم‌های موبایل Snapdragon 5G پشتیبانی می‌کنند، با 5G سازگار هستند. شرکت‌های بزرگ مانند اپل، سامسونگ، شیائومی و هواوی در موبایل‌های جدید خود از سری پردازنده‌هایی استفاده کرده‌اند که کاملاً با این شبکه سازگار است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + پنج =