مقالات
تجهیزات اکتیو دیتاسنتر

تجهیزات اکتیو دیتاسنتر چه کاربردی دارند؟

برای یک دیتاسنتر چه تجهیزاتی نیاز است؟

برای راه اندازی یک دیتاسنتر، نیاز به کنار هم قرار دادن تجهیزات گوناگونی است. هر کدام از وسایل مورد استفاده، ویژگی هایی دارند. به طور کلی می توان تجهیزات دیتاسنتر را در دو گروه اصلی قرار داد.

• تجهیزات اکتیو دیتاسنتر

• تجهیزات پسیو دیتاسنتر

منظور از تجهیزات اکتیو چیست؟

تجهیزات اکتیو شامل دستگاه هایی است که به منبع انرژی برای کار کردن نیاز دارند. تجهیزات اکتیو خروجی و ورودی دارند که سیگنال ها را دریافت کرده و انتقال دهند. این دستگاه ها چند وظیفه کلی دارند که شامل این موارد می شود:

• برقراری ارتباط
• دریافت و انتقال اطلاعات
• مدیریت اطلاعات
• ذخیره سازی اطلاعات

کدام دستگاه ها در شبکه اکتیو محسوب می شوند؟

تعدادی از تجهیزات مورد استفاده در شبکه که اکتیو محسوب می شوند، شامل این موارد می شود:
• کارت شبکه
• سرور
• هاب
• بریج
• سوئیچ
• روتر
• فایروال
• مبدل فیبر نوری
• مودم
• اکسس پوینت
• گیت وی

کارت شبکه

کارت شبکه به عنوان مهمترین بخش سخت افزاری در شبکه شناخته می شود. تمام کامپیوتر هایی که در شبکه به هم متصل می شوند، باید از طریق کارت شبکه با قطعاتی مثل کابل های مسی یا فیبر نوری متصل شوند. کارت شبکه می تواند کابلی یا بیسیم باشد.

هاب یکی از تجهیزات اکتیو دیتاسنتر
هاب یکی از تجهیزات اکتیو دیتاسنتر

سرور
سرور، کامپیوتری پیشرفته است که قابلیت انجام تمام وظایف محاسباتی کلیدی را دارد و به عنوان مغز عملیات محاسباتی شناخته می شود. معمولی ترین سرورها، چندین بار سریع تر و قوی تر از یک کامپیوتر یا موبایل پیشرفته هستند.

هاب
هاب یک دستگاه در شبکه است که برای ایجاد اتصال میان چند دستگاه استفاده می شود. معمولا یک هاب، چندین پورت دارد و کامپیوتر با اتصال به یکی از این پورت ها، امکان اتصال به شبکه را می یابد.

بریج
بریج یکی دیگر از تجهیزات اکتیو دیتاسنتر، دستگاهی برای تقسیم شبکه به چند بخش است. هر بخش، یک دامنه برخورد جدا با پهنای باند جداگانه، محسوب می شود. این کار باعث کاهش برخورد ها و افزایش کیفیت عملکرد شبکه می شود.

سوئیچ
سوئیچ قطعه ای است که در شبکه های کابلی، برای اطمینان از انتقال صحیح داده ها استفاده می شود. این قطعه مثل هاب، تعداد زیادی پورت دارد که به کامپیوترهای متعددی متصل می شود. آدرس هر داده ای که به سوئیچ می رسد، مورد بررسی قرار می گیرد و به مقصد درست ارسال می شود.

اکسس پوینت
یکی دیگر از تجهیزات اکتیو دیتاسنتر، اکسس پوینت معادل همان سوئیچ است. با این تفاوت که در شبکه های وایرلس مورد استفاده قرار می گیرد. اکسس پوینت از طریق یک کابل اترنت، به یک روتر، هاب یا سوئیچ متصل شده و سیگنال های WI-FI را به نقطه تعیین شده ارسال می کند.

روتر
روتر

روتر
برای اینکه چند سرور و یا رایانه بتوانند بخشی از یک منطقه شبکه باشند، از روتر استفاده می شود. روتر علاوه بر اینکه اجازه دسترسی به یک اینترنت برای چند دستگاه را فراهم می کند، ترافیک بین شبکه ها را هم مدیریت می کند.

فایروال
فایروال یکی از مهمترین تجهیزات اکتیو دیتاسنتر است که امنیت شبکه را فراهم می کند. این بخش برای تجزیه و تحلیل ترافیک ورودی طراحی شده است. فایروال ها بر اساس قوانین معین، با بررسی دقیق هر داده، ترافیک ورودی از منابعی که مشکوک یا ناامن هستند را فیلتر می کند. در واقع وظیفه اصلی فایروال ممانعت از ورود IP های ناامن به شبکه است. فایروال می تواند سخت افزار یا نرم افزار باشد.

مبدل فیبر نوری
فیبر نوری به عنوان یکی از تجهیزات اکتیو دیتاسنتر، جایگزین کابل کشی مسی است. از طریق فیبر نوری، امکان ارسال داده در فواصل طولانی، با سرعت و دقت بیشتر وجود دارد. مبدل های فیبر نوری، دستگاهی برای اتصال سیستم های قدیمی با سیستم های فیبر نوری را فراهم می کند. این مبدل ها یک روش مناسب و مقرون به صرفه برای تغییر کابل های مسی به فیبر نوری هستند.

مودم
مودم دستگاهی برای ارسال اطلاعات از طریق یک شبکه مشخص است. مودم های دیتاسنتر ها، همانند مودم های خانگی هستند که در سطح وسیع تری امکان دسترسی به اینترنت را برای شبکه فراهم می کنند.

فایروال شبکه

گیت وی
هر شبکه ای محدوده و مرزی دارد تا برای دستگاه هایی که در شبکه فعال هستند، محدودیت ایجاد کند و مانع ارتباط مستقیم دستگاه های خارج از شبکه شود. گیت وی، مثل یک نقطه ورود و خروج برای یک شبکه است. هر داده ای قبل از آنکه منتقل شوند، باید از گیت وی عبور کنند.
برای ساخت گیت وی معمولا از یک روتر و یک مودم استفاده می شود. تمام داده های خارجی و داخلی، ابتدا به گیت وی هدایت می شوند، تا مدیریت شده و مسیریابی شوند.

سخن پایانی

آشنایی با انواع تجهیزات اکتیو دیتاسنتر و اطلاع از با کیفیت ترین قطعات برای راه اندازی یک مرکز داده، می تواند یک چالش بزرگ برای هر سازمانی باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دیتاسنتر و تجهیزات مورد نیاز آن می توانید با کارشناسان ما در pcdiran تماس بگیرید.

دیدگاه (2)

  1. محمود زارع
    1401-02-04

    ما برای یک دیتاسنتر نیازمند طراحی ، اجرا و تجهیزات هستیم با چه شخصی میتونیم در ارتباط باشیم؟

    • testpcdadminsite
      1401-02-04

      با سلام وقت بخیر لطفا با شماره تماس های موجود در وب سایت در تماس باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 5 =