مقالات
نکات انتخاب دیتاسنتر

نکات مهم در انتخاب دیتاسنتر

قبل از هر چیزی ما باید ویژگی دیتاسنتر امن و مطمئن دیتاسنتر را بشناسیم تا انتخاب درستی داشته باشیم‌. از جمله ویژگی های مطمئن مرکز داده می توانیم به ویژگی هایی همچون قابلیت اطمینان، برخورداری از امنیت بالا، ظرفیت خدمات شبکه، پشتیبان گیری اضطراری، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری، برخورداری از اعتبار و همچنین موقعیت مکانی مناسب آن اشاره کنیم؛ بنابراین از نکات مهم در انتخاب دیتاسنتر توجه کردن به این ویژگی های نام برده شده می باشد. در نظر داشته باشید که دیتاسنتر و مراکز داده در اندازه های گوناگونی به مشتریان ارائه می شود و این اندازه نیز به ماهیت دقیق کار شما و الزامات خاصی که در نظر دارید، مربوط می گردد.

7 نکته مهم در انتخاب دیتاسنتر (مرکز داده)

دقیقاً مانند بسیاری از ابزارها قابلیت های یک مرکز داده نیز به طور قابل توجهی با یکدیگر تفاوت دارند. از نکات مهم در انتخاب دیتاسنتر این است که ابتدا شما خدمات و نیاز خود را بشناسید و پس از آن با در نظر گرفتن این ویژگی های درج شده مرکز داده خود را انتخاب کنید.

1. توجه کردن کردن به مکان دیتاسنتر

موقعیت مکانی می تواند یکی از بالقوه ترین فاکتورها در انتخاب دیتاسنتر باشد. در نظر داشته باشید فاصله ای که میان مرکز داده تا شرکت شما وجود دارد می‌تواند بر سرعت اینترنت تأثیر گذار باشد. اگر این مرکز را در داخل سازمان خود قرار دهید به راحتی می توانید امنیت را در داخل سازمان خود تأمین نموده و به خوبی می دانید که به سرور ها دسترسی داشته باشید‌. از نکات مهم در انتخاب دیتاسنتر سرور سهولت دسترسی کارکنان و بخش آی تی به آن می باشد.

2. تامین امنیت شبکه

این مهم است که شما برای مرکز داده خود یک سیستم امنیتی عالی تعبیه کنید. با توجه به اینکه دیتاسنتر تمام برنامه های کاربردی و مهم شرکت شما را در خود جا داده وجود کوچکترین نقصی در آن می تواند فاجعه به بار بیاورد که می توانیم به حمله سایبری اشاره کنیم. بنابراین یکی از نکات مهم در انتخاب دیتاسنتر توجه نمودن به حفاظت و امنیت آن است که این مرکز باید از نرم‌افزار و فناوری‌های استفاده کند تا از امنیت فیزیکی بسیار قوی برخوردار باشد.

تامین امنیت شبکه در دیتاسنتر
تامین امنیت شبکه در دیتاسنتر

3. قابلیت اطمینان

توجه کنید دیتاسنتری که شما خریداری کرده اید، حتما از یک منبع برق پشتیبانی برخوردار باشد که از نکات مهم در انتخاب دیتاسنتر است. یک مرکز داده باید از تهویه های مناسب و خنک کننده هایی برخوردار باشد که بتواند سیستم ها را در وضعیت متعادل قرار دهد. بسیاری از شرکت هایی که به دلیل این اتفاقات ناگوار مرکز داده خود را از دست داده اند در کمتر از یک سال ورشکستگی خود را اعلام کرده‌اند.

4. انعطاف پذیری و مقیاس پذیری مرکز داده

اگر بخواهیم از لحاظ مقیاس پذیری شرکت را تعریف کنیم باید بگوییم که رشد برای هر سازمانی اجتناب ناپذیر می باشد. یک مرکز داده‌ای که از قابلیت انعطاف پذیری و مقیاس پذیری که از نکات مهم در انتخاب دیتاسنتر می باشد، برخوردار گردد می تواند بدون اتلاف وقت و زمانبر شدن تقاضای افراد را در یک سازمان به راحتی برآورده کرده و به گسترش تجارت شما کمک زیادی می‌کند.

انعطاف پذیری و مقیاس پذیری مرکز داده
انعطاف پذیری و مقیاس پذیری مرکز داده

5. شهرت و انجام تحقیقات

حتماً در خرید و انتخاب دیتاسنتر در رابطه با آن تحقیقاتی را به عمل آورید. ما به شما خواهیم گفت که در حقیقت هیچ ارائه دهنده ای بی نقص و عالی نخواهد بود. اما اگر شما به توصیه ها و بازخورد سایر مشتریان توجه کنید و در رابطه با این مرکز داده اطلاعات کافی را بدست آورید می توانید یک مرکز داده و یا دیتاسنتر خوب برای شرکت خود پیدا کنید از نکات مهم در انتخاب دیتاسنتر تحقیق کردن در رابطه با آن است.

6. پاسخگویی سریع در شرایط اضطراری

این موضوع اهمیت دارد که دیتاسنتر و مرکز داده ای که شما انتخاب کرده اید، بتواند برای شرایط اضطراری پاسخگویی سریع از خود ارائه دهد. در واقع یکی از نکات مهم در انتخاب دیتاسنتر این است که در طول روز به طور مداوم به فعالیت خود بپردازد و در مواقعی که حوادث ایجاد می شود کمترین آسیب را ببیند. یعنی از تجهیزات همانند اطفاء حریق، سیستم تولید برق و همچنین سیستم هایی جهت تضمین ادامه فعالیت برخوردار باشد.

7. ظرفیت خدمات شبکه دیتا سنتر

معمولاً همه مراکز داده بدون ارتقاء زیرساخت ظرفیت خود را محدود می سازند. مراکز داده به همان اندازه که هستند از خود می‌توانند خدمات نشان دهند. شما باید این اطمینان را کسب کنید که مرکز داده ای که انتخاب کرده‌اید با توجه به فضا و قدرت لازمی که دارد بتواند نیازهای سازمان شما را در آینده رفع کند. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های دیتاسنتر این است که بتواند به سایر شبکه‌های دیگر متصل شود، شرکت شما بتواند با سایر رقبا توزیع‌کنندگان و همکاران دیگر ارتباط برقرار کند. این اتصال که یکی از نکات مهم در انتخاب دیتاسنتر است که می تواند ارزش زیادی را برای تجارت شما به همراه داشته باشد.

جمع بندی نهایی

شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران با توجه به حضور برجسته خود در حوزه فناوری اطلاعات سالیان سال است که در حوزه ارائه تجهیزات آی تی به فعالیت می پردازد. دیتاسنتر یکی از مهم ترین خدمات برای کسب و کارها است که به نوعی آینده شرکت در دستان آن می باشد. مطمئنا مطالعه این نکات مهم در انتخاب دیتاسنتر می تواند شما را در خریدی درست راهنمایی کند.

دیدگاه (1)

  1. ازاده رحمانی
    1401-03-27

    مقاله بسیار مفید و کاربردی بود با تشکر ♥️♥️

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =